Chevrolet Spark

Chevrolet levert de Spark vanaf juli af-fabriek met een LPG-installatie. De CO2-uitstoot van de stadsauto daalt daardoor naar 110 g/km, precies genoeg voor vrijstelling van wegenbelasting en BPM.

De benzinemotoren van de Chevrolet Spark zijn niet zo schoon en zuinig als die van concurrenten als de Fiat Panda, Toyota Aygo en Suzuki Alto. Nu komt Chevrolet met een antwoord: de Spark BiFuel. Die rijdt op LPG en stoot daardoor minder CO2 uit. Deze uitvoering wordt vrijgesteld van wegenbelasting en BPM.

Het merk rust de 1.0 LS uit met een LPG-installatie waardoor de CO2-uitstoot met 9 g/km daalt tot 110 g/km. De 31 liter grote tank plaatst Chevrolet op de plek van het reservewiel en de vulopening bevindt zich achter het bestaande benzineklepje. De Italiaanse fabrikant BRC, een van de grootste spelers op de LPG-markt, is de leverancier van het systeem. Chevrolet rust de 1.0 uit met een speciale cilinderkop en sterkere zuigers en veren.

Het omslagpunt ligt volgens Chevrolet al bij 1.000 kilometer per jaar. De meerprijs van de BiFuel bedraagt slechts 900 euro maar Chevrolet levert de LPG-installatie alleen op de 1.0 LS – voor 10.995 euro. Die motor moet trouwens wel 3 pk toegeven op z’n benzinebroertje. De Spark BiFuel staat vanaf juli in de showroom.