Saab geeft de 9-3 een laatste update voordat het nieuwe model in 2012 verschijnt. Met een verbeterde dieselmotor, lagere prijzen en andere kleine wijzigingen kan de middenklasser er weer even tegenaan.

De Saab 9-3 loopt alweer acht jaar mee en ondanks de facelift in 2007 beginnen de jaren nu toch echt te tellen voor de middenklasser. Het duurt helaas nog twee jaar voordat de opvolger klaar is en daarom geeft Saab de 9-3 nog een kleine update voor het nieuwe modeljaar.

De 180 pk sterke 1.9 TTiD met twinscroll-turbo, afkomstig van Fiat, is er voortaan ook met 130 en 160 pk. De bestaande TiD-modellen verdwijnen. Saab heeft de CO2-uitstoot van de motor omlaag gebracht naar 119 g/km. Dat is helaas 3 g/km te veel om in aanmerking te komen voor 20 procent bijtelling. Wel kleurt het energielabel nu nog groener en dat heeft positieve gevolgen voor de prijs. De versie met 180 pk is 1.000 euro goedkoper, de andere twee zakken 700 euro in prijs.

De instapprijs van de 9-3 ligt 3.000 euro lager dan voorheen omdat Saab een nieuwe uitvoering toevoegt aan de onderkant van het gamma. De 9-3 1.8t Solid kost 29.995 euro. Verder levert Saab een nieuwe motor in de 9-3X, een 2.0 turbo die het merk uit de schappen bij General Motors haalt. Het blok levert 163 pk en 280 Nm koppel terwijl de CO2-uitstoot 186 g/km bedraagt, goed voor een D-label. Saab vraagt minimaal 46.500 euro voor deze uitvoering.

Saab maakt melding van enkele nieuwe carrosseriekleuren en nieuwe lichtmetalen wielen. Een schakelindicator is standaard. Voor de Saab 9-5 is er tot slot ook goed nieuws, de 2.0t stoot minder CO2 uit waardoor de prijs tot wel 1.100 omlaag gaat.