De Amerikaanse marktintroductie van de Volkswagen Jetta is afgerond en nu is Europa aan de beurt. De sedan schurkt behoorlijk tegen de Passat aan.

Voor Volkswagen is de Jetta in de Verenigde Staten een van de belangrijkste modellen. Daarom debuteerde de sedan eerst op de Amerikaanse markt en is Europa pas nu aan de beurt. Hier speelt de Jetta een veel minder grote rol. Volkswagen hoopt daar verandering in te brengen door van de Jetta een meer op zichzelf staand model te maken. Het is niet langer een ‘Golf met kont’.

Dat is terug te zien in de lengte, die is met 9 centimeter toegenomen tot 4,64 meter. Het gat met de Passat is daardoor nog maar 13 centimeter. Vooral de achterpassagiers profiteren volgens Volkswagen van de toegenomen lengte, de beenruimte daar meet 6,7 centimeter meer.

Volkswagen levert de Jetta vanaf begin volgend jaar met zes verschillende motorsmaken. Instapper is de 1.2 TSI met 105 pk en een CO2-uitstoot van 123 g/km. De 1.4 TSI is ook weer van de partij met 122- en 160 pk variant en er is een 2.0 TSI met 200 pk. Het dieselaanbod bestaat uit de 1.6 TDI met 105 pk en de 2.0 met 140 pk. Als vanouds levert Volkswagen drie uitrustingsniveaus: Trendline, Comfortline en Highline. Standaard krijgt elke Jetta automatisch geregelde airconditioning, zes airbags en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening mee. Prijzen zijn nog niet bekend.