Het Amerikaanse tijdschrift Consumer Reports presenteert jaarlijks een betrouwbaarheidsindex. De Japanse merken scoren zoals altijd hoog maar de Europese premiummerken eindigen verrassend genoeg onderaan.

Het betrouwbaarheidsonderzoek van Consumer Reports laat enkele verrassende uitslagen zien dit jaar. Niet in het bovenste gedeelte van de lijst, daar zijn het ‘gewoon’ de Japanse merken die de dienst uit maken. Van de top 10 zijn er slechts drie merken niet Japans.

Scion, een zustermerk van Toyota, eindigt als eerste, gevolgd door Porsche en Acura. Dat laatste merk is het luxemerk van Honda en wordt net als Scion niet in Europa verkocht. De Amerikaanse merken scoren wisselend maar met name General Motors heeft veel vooruitgang geboekt. Dat komt omdat de kwaliteit van de modellen is verbeterd maar ook omdat de traditioneel laag scorende merken Saturn, Pontiac en Hummer zijn opgedoekt. Chrysler heeft nog een lange weg te gaan, de modellen van het merk worden beoordeeld als meest onbetrouwbaar.

Wat vooral opvalt is de dat Europese premiummerken zo laag scoren. Naast Chrysler en zustermerk Dodge vinden we Mercedes, BMW, Mini en Audi terug op de laatste zes plaatsen. Audi is de hardste daler ten opzichte van vorig jaar en de A6 is volgens het onderzoek de meest onbetrouwbare auto die je in de V.S. kunt krijgen.