Daihatsu A Concept

Wat jammer dat Daihatsu van de Europese markt gaat verdwijnen, nu het merk met een zeer zuinige en betaalbare auto komt. Aanstaande september moet het productiemodel, dat 1 op 30 haalt, al op de markt verkrijgbaar zijn.

Op de Indonesia International Motor Show in Jakarta heeft Daihatse de A Concept onthuld. Het is het vervolg op het studiemodel e:S, dat in 2009 in Tokio tentoongesteld werd. Leek de bovenzijde van het stadsautootje toen nog enigszins op de Mini One, het huidige ontwerp vertoont gelijkenis met de nieuwe Kia Rio. Toch heeft de Daihatsu geheel eigen stijlelementen, zoals de strip in zwart kunststof en metaal die als A-stijl overloopt in daklijn. Die nu naar achter toe aflopende lijn maakt de A helemaal bij de tijd.

Het belangrijkste nieuws zit echter verstopt. De A Concept is de eerste uitwerking van Daihatsu’s e:S Technology, ofwel Energy Saving Technology. Daarbij worden de bronnen die de auto energie bezorgen (de aandrijflijn) geoptimaliseerd, het doel waarvoor de energie wordt ingezet (de auto zelf) en de efficiëntie waarmee de auto de energie verbruikt. Concreet resulteert dat in een aangepaste motor en transmissie, gewichtsreductie van het chassis en de interieur materialen, en een geoptimaliseerde aerodynamica. Ook bevat de conceptcar noviteiten zoals een Continu Variabele Transmissie met een ‘pre-stop/start-systeem’. Daarbij schakelt de motor al uit zodra bij het uitrijden de snelheid onder de 7 km/u komt.

In termen van brandstofverbruik is dit alles goed nieuws. De A Concept – en de productieversie die hieruit moet resulteren – verbruikt slechts 1 liter brandstof op 30 km (3,3 l/100 km). Daihatsu claimt hiermee de zuinigste niet-hybride auto ter wereld te introduceren. En hij wordt nog betaalbaar ook, het instapmodel zou een prijs krijgen van ruim 7.000 euro (exclusief belastingen). Het is dan ook jammer dat Daihatsu in 2013 van de Europese markt verdwijnt. Hoewel het productiemodel van de A Concept al voor september 2011 voorzien is, lijkt het onwaarschijnlijk dat het compacte autootje nog in Nederland verkrijgbaar zal worden.

Wat jammer dat Daihatsu van de Europese markt gaat verdwijnen, nu het merk met een zeer zuinige en betaalbare auto komt. Aanstaande september moet het productiemodel, dat 1 op 30 haalt, al op de markt verkrijgbaar zijn.

Op de Indonesia International Motor Show in Jakarta heeft Daihatse de A Concept onthuld. Het is het vervolg op het studiemodel e:S, dat in 2009 in Tokio tentoongesteld werd. Leek de bovenzijde van het stadsautootje toen nog enigszins op de Mini One, het huidige ontwerp vertoont gelijkenis met de nieuwe Kia Rio. Toch heeft de Daihatsu geheel eigen stijlelementen, zoals de strip in zwart kunststof en metaal die als A-stijl overloopt in daklijn. Die nu naar achter toe aflopende lijn maakt de A helemaal bij de tijd.

Het belangrijkste nieuws zit echter verstopt. De A Concept is de eerste uitwerking van Daihatsu’s e:S Technology, ofwel Energy Saving Technology. Daarbij worden de bronnen die de auto energie bezorgen (de aandrijflijn) geoptimaliseerd, het doel waarvoor de energie wordt ingezet (de auto zelf) en de efficiëntie waarmee de auto de energie verbruikt. Concreet resulteert dat in een aangepaste motor en transmissie, gewichtsreductie van het chassis en de interieur materialen, en een geoptimaliseerde aerodynamica. Ook bevat de conceptcar noviteiten zoals een Continu Variabele Transmissie met een ‘pre-stop/start-systeem’. Daarbij schakelt de motor al uit zodra bij het uitrijden de snelheid onder de 7 km/u komt.

In termen van brandstofverbruik is dit alles goed nieuws. De A Concept – en de productieversie die hieruit moet resulteren – verbruikt slechts 1 liter brandstof op 30 km (3,3 l/100 km). Daihatsu claimt hiermee de zuinigste niet-hybride auto ter wereld te introduceren. En hij wordt nog betaalbaar ook, het instapmodel zou een prijs krijgen van ruim 7.000 euro (exclusief belastingen). Het is dan ook jammer dat Daihatsu in 2013 van de Europese markt verdwijnt. Hoewel het productiemodel van de A Concept al voor september 2011 voorzien is, lijkt het onwaarschijnlijk dat het compacte autootje nog in Nederland verkrijgbaar zal worden.