Vanaf 2027 wordt het voor bedrijven duurder om werknemers in een benzine- of dieselauto van de zaak te laten rijden. De overheid wil dat we schoner gaan rijden. Daarom komt er een extra belasting bovenop de kosten die er nu al zijn.

Wat verandert er?

Op dit moment betaalt een werknemer bijtelling als hij of zij in een auto van de zaak ook privé rijdt. Die bijtelling blijft bestaan. Maar vanaf 2027 moet ook de werkgever extra belasting betalen als hij een fossiele auto (dus géén elektrische) beschikbaar stelt.

Die extra belasting heet een pseudo-eindheffing. Moeilijk woord, simpel idee: de werkgever moet méér betalen als hij kiest voor een vervuilende auto.

 

Hoeveel kost dat dan?

De extra belasting is een vast percentage van de bijtelling die nu al geldt. Even een simpel voorbeeld:

- Stel: een auto kost nieuw €40.000

- De bijtelling is 22% → dat is €8.800 per jaar

- De werkgever betaalt straks 52% belasting over die €8.800

- Dat is €4.576 per jaar extra

👉 Dit geld moet de werkgever zelf betalen. Het mag niet worden doorgeschoven naar de werknemer.

 

Voor wie geldt deze regel?

Deze regel geldt alleen voor nieuwe benzine- en dieselauto’s van de zaak die vanaf 1 januari 2027 op naam worden gezet.

Uitzonderingen:

- Elektrische auto's? Geen extra belasting.

- Bestelbus die nooit privé wordt gebruikt? Geen extra belasting.

- Zelfstandigen (zzp'ers) zonder personeel? Ook niet.

 

Waarom doet de overheid dit?

De overheid wil mensen en bedrijven stimuleren om elektrisch te rijden. Zo wordt de lucht schoner en stoten we minder CO₂ uit. Met deze regel wordt een fossiele auto duurder, en wordt elektrisch rijden aantrekkelijker.

 

Wat kun je als ondernemer of koper nu doen?

Ben je van plan een auto van de zaak te kopen of leasen voor een werknemer? Denk dan goed na over elektrisch rijden. Die auto is op termijn vaak goedkoper en je vermijdt de extra belasting.

Ook als je particulier bent, is dit goed om te weten. Want: hoe meer bedrijven overstappen op elektrisch, hoe sneller er ook betaalbare tweedehands elektrische auto’s op de markt komen.

 

In 2027 is kiezen voor elektrische nieuwe zakelijke auto voordeliger voor werkgever

Vanaf 2027 gaat de overheid bedrijven extra laten betalen als ze werknemers een benzine- of dieselauto van de zaak geven. Die extra belasting kan duizenden euro’s per jaar kosten. Een elektrische auto is dan vaak een slimmere (en schonere) keuze.