Terugkeer Porsche 550 Spyder

Porsche brengt in 2014 een compacte roadster uit. Het nieuwe instapmodel zou in uiterlijk en rij-eigenschappen overeenkomsten vertonen met de legendarische Porsche 550 Spyder. Zelfs de naam 550 wordt hiervoor van stal gehaald. Dat berichten diverse Britse en Duitse media.

Volgens het Britse tijdschrift AutoExpress, dat Duitse bronnen aanhaalt, ontwikkelt Porsche een nieuwe roadster, kleiner dan de Boxster. Het gaat om een instapmodel van tegen de 40.000 euro. Pikant detail is dat dit de prijs van de nieuwe Boxster, die volgend jaar verschijnt, omhoog zou drijven tot circa 45.000 euro.

Voor de compacte ‘550’ roadster wordt een geheel nieuwe boxermotor ontwikkeld, een 1,6 liter met vier cilinders en een turbo die in het midden van de roadster komt te liggen. Deze zou tegen de 200 pk aan vermogen voortbrengen. Hoewel een PDK-transmissie met dubbele koppeling vast wel verkrijgbaar wordt, krijgt de auto standaard een handbak. Net als de oorspronkelijke 550 wordt de nieuwe tweezitter licht van gewicht, rond de 1.200 kg. Dat wordt mede bereikt door het dak van canvas te maken en af te zien van een automatische bediening ervan.

Er circuleren prestatiecijfers als een topsnelheid van 233 km/u en een 0-97 km/u (0-60 mijl/u)-sprint van 6 seconden. Het verbruik zou op circa 7 l/100 km liggen en de CO2-uitstoot, dankzij een start/stop-systeem, op 160 g/km. Opzienbarend is het nieuws dat de nieuwkomer verschijnt op een nieuw platform dat de Porsche 550 gaat delen met twee andere compacte roadsters uit de Volkswagen-stal, de Audi R4 en de Volkswagen BlueSport. Begin mei werd nog gezegd dat de R4 niet zou verschijnen – en van de BlueSport circuleerden gelijksoortige geruchten.

Het doorgaans goed geïnformeerde Britse tijdschrift Autocar bevestigt nu echter dat de drie roadsters er toch komen. Wel krijgen ze, om onderlinge concurrentie te vermijden, allemaal een verschillende styling, zowel aan de binnen- als buitenzijde. Om een eigen karakter te promoten worden de drie voorzien van verschillende krachtbronnen. De Audi R4 krijgt relatief zware motoren en een ‘techno look’ à la E-tron Spyder Concept. De Volkswagen BlueSport wordt als zuinige en betaalbare auto op de markt gebracht. De Porsche 550, met enige retro-styling, moet een echte rijderswagen worden.

De oorspronkelijke Porsche 550 Spyder verscheen tussen 1953 en 1956 op de markt. Het was de eerste auto die het Duitse merk bouwde speciaal voor de autosport. Ouderen onder ons zullen de 550 wellicht herinneren als de auto waarin James Dean verongelukte. De bijnaam ‘Giant Killer’ verwees echter naar de overwinningen die met de Spyder werden behaald.