Honda gaat op de autoshow van Tokio terug naar haar roots. “De driehoek is weer compleet.”

Honda design. Het staat te lezen op de drie conceptcars van Honda op de Tokyo Motorshow. Het zijn veelbetekenende woorden die aangeven dat Honda op zoek is naar een nieuw gezicht. De focus heeft jarenlang op ‘schoner en zuiniger’ gelegen maar nu mogen Honda’s ook weer mooi en sportief zijn. “De crisis vroeg om dit soort modellen maar nu gaan we toch weer de sportieve kant opzoeken. De driehoek is weer compleet”, aldus de woordvoerder van Honda. In die driehoek zitten naast sportiviteit de speerpunten veiligheid en milieu. Overigens wil Honda wereldwijd één familiegezicht laten zien en de drie conceptcars in Tokio zijn daarvan een voorbode.

Over de drie conceptcars kan Honda nog niet veel zeggen. De AC-X hybride oogt serieus en volgens de PR-vertegenwoordiger is Honda dan ook erg serieus met de auto bezig. “Wat je vaak ziet is dat conceptcars in Tokio zonder productieplannen worden onthuld, om vervolgens een paar jaar later alsnog in productie te gaan. Zeker deze AC-X staat er niet voor de lol.”

Dat geldt ook voor de Small Sports EV Concept, een elektrisch aangedreven sportauto. Het is de eigenlijke opvolger van de S2000. Het studiemodel heeft zeker productiepotentieel en we willen Honda dan ook vragen haast te maken met de productieversie want het ziet er veelbelovend uit.

De Commuter Concept, die oogt als een kruising tussen een motorfiets en een auto, is vooral een auto die de communicatietechniek van de toekomst laat zien. Deze auto kan communiceren met ‘het huis van de toekomst’, dat Honda op een geheime plaats in Japan heeft neergezet. Dat betekent dus dat bijvoorbeeld de verlichting in het huis automatisch aangaat op het moment dat de auto de straat in rijdt.