De grootste SUV van Mercedes-Benz heeft een nieuw jasje. De nieuwe GL-Klasse is schoner, zuiniger, veiliger en luxer dan zijn voorganger.

Mercedes-Benz windt er geen doekjes om bij de nieuwe GL-Klasse: “de S-Klasse onder de SUV’s” en: “de maatstaf in het segment van de grote SUV’s”. Het zijn slechts twee passages uit het begeleidende persbericht over de nieuwe GL. Zeker is dat Mercedes’ grootste SUV wederom indruk maakt, al is het alleen al door zijn enorme voorkomen. Hij is 5,12 meter lang, 2,14 meter breed en 1,85 meter hoog.

Omdat er eerder al foto’s waren uitgelekt is het uiterlijk geen verrassing meer. Nieuw is dat de GL-Klasse met AMG-sportpakket is te verkrijgen, waardoor de toch al imposante koets wordt opgetuigd met uitgeklopte wiekasten, skirts en 21 inch wielen. 18 inch wielen zijn overigens standaard.

Veilig is de nieuwe GL ook. En niet alleen omdat je zo hoog zit. De SUV beschikt over nieuwe veiligheidssystemen, zoals een zijwindassistent die bij stevige windvlagen de auto stabiliseert door middel van kleine remingrepen. Ook levert Mercedes Steer Control. Dit systeem helpt de bestuurder met gerichte stuuringrepen, in het geval van bijvoorbeeld onderstuur, om de auto weer op koers te krijgen.

Van zuinig of efficiënt kun je niet spreken bij een GL-Klasse, daarvoor is deze SUV te groot en te zwaar. Toch heeft Mercedes belangrijke winst geboekt op dit gebied. De GL is 100 kilogram lichter dan z’n voorganger door de toepassing van aluminium voor onder andere de motorkap en wielkasten. Er zijn bij de verkoopstart eind dit jaar twee motoren leverbaar: de GL 350 Bluetec en de GL 500. Die laatste is een V8 benzinemotor met 408 pk, die in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. De GL 350 Bluetec voldoet aan de Euro6 uitlaatgasnorm. De dieselmotor produceert 258 pk vermogen en belangrijker nog, 620 Nm koppel. Het brandstofverbruik bedraagt 7,9 l/100 km (1 op 12,6), dat is 20 procent zuiniger dan het uitgaande model. Prijzen zijn nog niet bekend.