Toen een jaar geleden McLaren Special Operations (MSO) officieel werd geïntroduceerd als het personaliseringsprogramma van de gelijknamige autobouwer zei directeur Paul Mackenzie: "Wij kunnen bijna alles realiseren. De enige limiet is de beperking van de klants verbeeldingskracht." Hij kon het weten, want MSO werkte al aan een project dat iedere verbeeldingskracht overtreft.

Hoeveel geld kun je uitgeven aan de bouw van een auto? Dat is een van de vragen die opkomt bij het zien van de McLaren X-1 en het horen van het verhaal erachter. Deze speciaal voor een (anonieme) klant gebouwde 'one-off' is gisteren op het Pebble Beach concours in Monterey, Californië onthuld. De klant had al een McLaren F1 en Mercedes SLR McLaren en wilde nu 'een machine die alle rij-capaciteiten heeft van de 12C maar verpakt wordt in een uniek uiterlijk' dat zijn voorkeuren - tijdloosheid en klassieke elegantie - weergeeft.

De X1 belichaamt de McLaren-waarde dat ieder onderdeel een doel moet hebben

Na het samenstellen van een 'mood board' won het ontwerp van designer Hong Yeo de prijsvraag en werd dit uitgewerkt onder leiding van McLaren-ontwerpdirecteur Frank Stephenson. Yeo, werkzaam voor het automerk, ging daarbij uit van het McLaren-principe dat ieder onderdeel een doel moet hebben. De grootste uitdagen was om de middenmotor van de McLaren 12C in overeenstemming te brengen met het klassieke auto-ontwerp waarbij de krachtbron doorgaans voorin ligt.

Na 18 maanden modelleren aan een schaal- en schuimmodel kwam het echte werk. De flexibele MonoCell van de 12C maakt het mogelijk het volledig nieuwe ontwerp te dragen. De benodigde onderdelen werden speciaal geproduceerd. De X-1 is bijna 11 cm langer en 19 cm breder geworden dan een 12C. Door gebruik van lichtgewicht materialen bleef de auto ongeveer hetzelfde wegen. De body kreeg geen kleur of metallic lak maar alleen een pianozwarte afwerking. Glimmende accenten zijn alle van aluminium met nikkel finish. De achterwielen zijn grotendeels door de carrosserie omsloten om het tijdloze karakter te onderstrepen.

McLaren X-1

Het interieurontwerp is grotendeels ongewijzigd maar natuurlijk wel gepersonaliseerd. De onderhuidse mechanica komt grotendeels overeen met die van de 12C, inclusief de bekende twin-turbo motor van 625 pk. Omdat het exterieur echter zoveel wijzigingen had ondergaan was het noodzakelijk de auto opnieuw te testen in de windtunnel en op het circuit, op prestaties en veiligheid maar ook voor hernieuwde homologatie. Toen de auto na 2,5 jaar af was is hij opnieuw gebouwd, met de hand, 'naar concours standaarden'.

Dit weekend staat de X-1 te schitteren op het concours d'élégance in het Amerikaanse Pebble Beach. En het moet gezegd: het is een unieke auto. Hoeveel dit alles heeft gekost blijft geheim maar de koper naar wie hij volgende week teruggaat kan er zeker van zijn dat er geen concurrent te vinden is die zo uniek is.