Ford Transit Custom crashtest

Crashtestorganisatie EuroNCAP heeft een aantal personenbusjes tegen de muur gezet. De gloednieuwe Ford Transit Custom weet als enige model de maximale score van vijf sterren te halen.

Ook de botsveiligheid van personenbusjes moet getest worden en daarom heeft EuroNCAP er een aantal tegen de muur gezet. De Ford Transit Custom, die nog maar net in de showroom staat, komt als beste ‘uit de bus’ met een score van vijf sterren.

Drie sterren zijn er voor de Fiat Scudo en zijn broertjes van Peugeot en Citroën, de Expert en Jumpy. Ook de Hyundai H1 haalt deze score. De Renault Traffic valt een beetje door de mand, net als de bijna identieke Opel Vivaro en Nissan Primastar. Deze auto's weten slechts twee sterren op het scorebord te krijgen.

Het goede nieuws is dat het met de kindveiligheid in alle geteste personenbusjes wel goed zit. De inzittendenveiligheid krijgt in alle gevallen een krappe voldoende – behalve dan de Transit, die een goede score van 84 procent haalt. De gecrashte auto's laten de meeste punten liggen op het gebied van voetgangersveiligheid en actieve veiligheidssystemen.

Zijn deze busjes nu onveilig? Zo eenvoudig ligt dat niet. EuroNCAP simuleert namelijk een crashtest met een gelijksoortig voertuig. Als je met een personenbusje op een kleinere auto botst die wél een vijsterrenscore heeft dan wil dat dus niet zeggen dat je in die kleinere auto veiliger bent.

Mocht je denken: er ontbreken een aantal busjes in deze crashtest, dat klopt. Zo zijn de Mercedes-Benz Viano en Volkswagen Transporter al in 2008 tegen de muur gezet. Deze haalden toen – volgens de minder strenge beoordeling die toen gold – vier sterren.