Over een maand debuteren op de Autosalon van Genève drie modellen van het Britse nichemerk Morgan. Het zijn de Aero Coupé, de Roadster 3.7 en de Plus 8.

De Morgan Plus 8? Was die niet uit productie genomen? Inderdaad, maar nu de open tweezitter weer voldoet aan de Europese eisen keert deze terug in het gamma. Hij krijgt dezelfde BMW-motor als de nieuwe Aero Coupé, een 4,8 liter V8 die op z’n top 367 pk aan vermogen genereert – zelfs 390 pk indien de auto voorzien is van een sportuitlaat-systeem – en 490 Nm aan koppel. Beide modellen hebben standaard een manuele zesbak maar kunnen ook besteld worden met zestraps automaat.

De Plus 8 kan met deze aandrijflijn een top van 250 km/u bereiken, de Aero Coupé gaat nog 23 km/u verder. Qua acceleratie vanuit stilstand is er geen verschil, beide bereiken de 100 km/u in 4,5 seconden; indien uitgerust met automaat in 4,2 seconden.

De Aero Coupé, een geheel nieuw model, is volgens het merk ‘een supercar gebouwd voor lange tochten’. Hoewel de nieuwkomer de AeroMax opvolgt is hij technisch meer gebaseerd op de GT3 Aero-raceauto. De auto weegt 1.175 kg en is gebouwd op een stijf, aluminium chassis. De coupé verbruikt 11,0 l/100 km aan benzine. Met een iets grotere lengte en hoogte dan de Plus 8 zou er veel ruimte zijn voor passagiers en baggage.

De laatste Morgan-première voor Genève is de opgefriste Roadster. De toevoeging ’3.7’ aan de naam verwijst naar de vervanging van de 3,0 door een 3,7 liter V6-motor, net als de vorige afkomstig van Ford. Dat gaat gepaard met een toename van 54 pk (tot een totaal van 295 pk) en 67 Nm koppel (nu 352 Nm). Dat heeft zich overigens niet vertaald in betere prestaties. Het gemiddelde brandstofverbruik van 9,8 l/100 km dankt de Roadster 3.7 mede aan de handbak met zes verzetten. De prijzen en levertijden van de drie debuterende modellen volgen nog.