Mazda RX-7 uit 1992

Er komt een opvolger van de Mazda RX-7, de sportauto die bekend is uit films als The Fast and the Furious. Geheel tegen de mode in krijgt deze een wankelmotor zonder turbo's. Aan de RX-7 geen polonaise!

Mazda gaat een opvolger onwikkelen van de RX-7. Dat zegt hoofd Sportauto's Nobuhiro Yamamoto in een interview met de Australische website The Motor Report. Het duurt nog wel even voor we het resultaat te zien krijgen want het merk wil met de onthulling wachten tot de vijftigste verjaardag van de eerste Mazda met wankelmotor (de Cosmo Sport) - en dat is pas in 2017. 

Hoewel er dus alle tijd is voor innovatieve ontwikkelingen lijkt Mazda veel bij het oude te houden. Zo doet het Japanse merk vooralsnog niet mee aan de turbo-mode. Yamamoto vindt 'het stapsgewijze vermogen van de FD (derde generatie - red.) RX-7 twin-turbo niet ideaal' terwijl een enkele, grote turbo een turbogat oplevert. 

Evenmin is de Japanner gecharmeerd van hybride aandrijflijnen met Kers of van elektrische auto's. Weliswaar leveren die een groot koppel maar 'niet veel rijplezier'. "Pure sportauto's hebben een verbrandingsmotor", aldus de overtuiging van Yamamoto. De nieuwe 16X-motor met 1,6 liter inhoud zou 300 pk kunnen leveren. Deze wankelmotor, ook wel rotatiemotor genoemd, wordt voorzien van een catalysator om te voldoen aan de Euro VI-eisen die in 2017 van kracht zijn. 

300 pk zou genoeg zijn voor de lichtgewicht opvolger - circa 1.250 kg - met aluminium bodypanelen. De auto komt te staan op het platform van de nieuwe MX-5 maar zal groter zijn. Verder moet de techniek van de nieuwe sportauto minder complex worden dan die van de RX-7, die werd geproduceerd tussen 1978 en 2002 maar al sinds 1995 van de Nederlandse markt is. Tot slot, en dat kunnen we alleen maar toejuichen, zal de opvolger nog meer een 'rijdersauto' worden.