In tegenstelling tot de meeste open-top supersportauto's levert de 12C Spider van McLaren geen prestaties in ten opzichte van de coupé MP4-12C. McLaren vertelt nu alles over de Spider - en geeft opnieuw een flink aantal fraaie foto's vrij.

McLaren is zover om alle gegevens over de MP4-12C Spider, die in augustus op het Pebble Beach concours d'élégance debuteerde, vrij te geven. Maar laten we eerst ingaan op het ontwerpproces. "De 12C Spider is geen aangepaste versie van de 12C", zegt McLaren Automotive-directeur Antony Sheriff. "Het is belangrijk te weten dat de twee vanaf het begin tegelijkertijd - naast elkaar - zijn ontworpen. [...] Het koolstofvezel MonoCell-chassis en alle andere mechanische componenten zijn ontwikkeld om maximale prestaties te leveren in beide configuraties."

Dit betekent dat er voor de open versie van de 12C geen verstevigingen nodig zijn geweest, aparte anti-roll bars evenmin. Het gewicht van de Spider, 1.376 kg, verschilt weinig van de coupé dus dit heeft geen negatieve invloed op de prestaties. Acceleratie bedraagt 3,1 seconden voor de 0-100 km/u en 9,0 seconden voor de 0-200 km/u; de top ligt op 329 km/u. De Spider is uitgerust met dezelfde 625 pk 3.8 V8-motor en zeventraps SSG-transmissie als de onlangs geüpdate coupé

Het koolstofvezel MonoCell-chassis en alle andere mechanische componenten zijn ontwikkeld om maximale prestaties te leveren in de coupé én Spider

Wat ook niet nodig is dankzij de uitgangspunten bij het ontwerp zijn geheel andere instellingen en componenten voor de ophanging. Het resultaat is, volgens Sheriff, dat je 'in de nieuwe 12C Spider het beste van beide werelden krijgt: de prestaties en rij-eigenschappen van de 12C, plus de opwinding van het open rijden'. Alle gebruikte techniek is door McLaren zelf ontwikkeld en regelmatig afkomstig uit de Formule 1.

De hard-top vouwt automatisch uit of op in minder dan 17 seconden. Dat kan rijdend, tot een snelheid van 30 km/u. De ruimte achterin waarin het dak wordt opgeborgen bij open rijden, is met gesloten dak bruikbaar als bagageruimte. Er zitten ook twee steunbalken, die samen met de sterke MonoCell zorgen voor de veiligheid bij een ongeval. Het audio-systeem en de climate control passen passen zich aan zodra het dak open of dicht gaat. De bestuurder kan beslissen of het achterraam bijvoorbeeld naar beneden moet om de V8 beter te horen brullen. 

De enige informatie die nu nog ontbreekt is de prijs. Hierbij alvast een nieuwe fotoreportage.