Daihatsu Cuore

Nog een paar dagen en dan is Daihatsu officieel niet meer leverbaar in Europa. De laatste nieuwe auto’s staan nog te wachten op een nieuwe eigenaar.

Per 1 februari dooft Daihatsu de lichten in zijn Europese kantoren. Het merk verdwijnt dan officieel van de markt, zoals 2 jaar geleden aangekondigd. Er staan nog slechts een paar nieuwe Daihatsu’s Charade, Materia en Terios in Nederland te wachten op een nieuw baasje.

Een groot deel van de huidige dealers blijft aan als servicedealer, waar je voor garantiezaken, onderdelen en onderhoud terecht kunt. Toch zullen de Daihatsu-logo’s grotendeels van de gevels verdwijnen, Automotive Online heeft vastgesteld dat de meeste dealers een ander merk - veelal Chevrolet of Mitsubishi - gaan voeren of verder gaan als onafhankelijk autobedrijf.

Daihatsu kwam in 1964 naar Europa, wat betekent dat er na 49 jaar een einde komt aan de verkoop van de compacte Japanse auto’s op ons continent. Als belangrijkste reden daarvoor geeft Daihatsu de dure Japanse munt die exporteren lastig maakt en de toenemende ontwikkelingskosten om aan Europese regels te kunnen voldoen.

Daihatsu was vooral bekend vanwege de compacte Cuore maar heeft ook vele eigenwijze modellen zoals de Copen, Materia en Trevis op de weg gezet. Daarnaast is Daihatsu bekend van de compacte terreinauto’s – denk aan de Terios en Rocky – die vele jaren onderdeel waren van het assortiment. Het laatste model van het merk in Europa is de Charade, maar dat is niets meer of minder dan een Toyota Yaris met een Daihatsu-logo. Het merk neemt dus geen afscheid in stijl maar dat zat er ook niet meer in. Bye bye Daihatsu.

Nog een paar dagen en dan is Daihatsu officieel niet meer leverbaar in Europa. De laatste nieuwe auto’s staan nog te wachten op een nieuwe eigenaar.

Per 1 februari dooft Daihatsu de lichten in zijn Europese kantoren. Het merk verdwijnt dan officieel van de markt, zoals 2 jaar geleden aangekondigd. Er staan nog slechts een paar nieuwe Daihatsu’s Charade, Materia en Terios in Nederland te wachten op een nieuw baasje.

Een groot deel van de huidige dealers blijft aan als servicedealer, waar je voor garantiezaken, onderdelen en onderhoud terecht kunt. Toch zullen de Daihatsu-logo’s grotendeels van de gevels verdwijnen, Automotive Online heeft vastgesteld dat de meeste dealers een ander merk - veelal Chevrolet of Mitsubishi - gaan voeren of verder gaan als onafhankelijk autobedrijf.

Daihatsu kwam in 1964 naar Europa, wat betekent dat er na 49 jaar een einde komt aan de verkoop van de compacte Japanse auto’s op ons continent. Als belangrijkste reden daarvoor geeft Daihatsu de dure Japanse munt die exporteren lastig maakt en de toenemende ontwikkelingskosten om aan Europese regels te kunnen voldoen.

Daihatsu was vooral bekend vanwege de compacte Cuore maar heeft ook vele eigenwijze modellen zoals de Copen, Materia en Trevis op de weg gezet. Daarnaast is Daihatsu bekend van de compacte terreinauto’s – denk aan de Terios en Rocky – die vele jaren onderdeel waren van het assortiment. Het laatste model van het merk in Europa is de Charade, maar dat is niets meer of minder dan een Toyota Yaris met een Daihatsu-logo. Het merk neemt dus geen afscheid in stijl maar dat zat er ook niet meer in. Bye bye Daihatsu.