"De nieuwe B-Max beleefde een geweldige start in Europa." Dat stelt Ford Europa op basis van onderzoeksgegevens van databureau Polk & Co. Wij voegen er nog wat Nederlandse cijfers aan toe. 

Natuurlijk wist Ford het zelf al wel, maar ook uit de gegevens van branche-dataorganisatie Polk & Co blijkt dat de Ford B-Max goed valt bij de Europese kopers. In het eerste kwartaal van 2013 verkocht de B-Max beter dan compacte MPV's van andere merken, zoals de Opel Meriva, Fiat 500L en Citroën C3 Picasso. De B-Max had met circa 18.500 verkochte exemplaren 15,3 procent van het MPV-segment in handen. 

Polk analyseerde de verkoopinformatie van negentien Europese markten speciaal voor de B-Max. Sinds november 2012 is deze compacte MPV op al deze markten te koop. Het onderzoeksbureau zocht ook uit welke B-Max de kopers aanschaffen. Meer dan de helft van de Europese klanten koos voor het hoogste uitrustingsniveau Titanium en 42 procent voor de 1,0 liter EcoBoost-motor. Liefst 75 procent bestelde het Sync-connectiviteitssysteem met onder meer Bluetooth bij de auto. 

De nieuwe B-Max beleefde een geweldige start in Europa, met name onder particuliere kopers

In Nederland liggen deze cijfers nog scherper, zo laat PR-man Dennis Homberg ons weten. Bij ons wordt circa 90 procent van de Ford B-Max besteld als Titanium en 80 procent met EcoBoost-motor. 95 procent wordt afgeleverd inclusief Ford Sync. In Nederland zijn dit jaar (tot en met april) 1.608 exemplaren van de B-Max de showroom uitgereden. 

Ondertussen heeft de compacte MPV ook enkele onderscheidingen gewonnen. In Nederland ontving Ford de OpMaat Award 2013, een prijs voor auto's die lange mensen voldoende ruimte biedt.