Als er een auto is die zich goed leent voor een prijsvergelijking dan is het de Dacia Logan MCV wel. Een enorme berg ruimte voor weinig geld. Maar hoeveel meer krijg je precies voor minder? We halen er drie gelijk geprijsde stationwagons bij om dat uit te zoeken.

Als je een stationwagon zoekt voor minder dan 15.000 euro dan is de keuze beperkt tot de Dacia Logan MCV, Renault Clio Estate, Seat Ibiza ST en Skoda Fabia Combi. De prijzen van de Logan MCV starten al bij 11.990 euro maar voor deze vergelijking hebben we uitvoeringen geselecteerd met prijzen tussen de 14.000 en 15.000 euro. Bij Renault Clio krijg je dan een basisuitvoering, de Skoda en Seat zijn voor dat bedrag verkrijgbaar in een aantrekkelijke actie-uitvoering.

Prijsvergelijking Dacia Logan MCV
Model Dacia Logan MCV Renault Clio Estate Seat Ibiza ST Skoda Fabia Combi
Motor 0.9 TCe 90 pk 0.9 TCe 90 pk 1.2 TSI 86 pk 1.2 TSI 86 pk
Uitvoering Prestige Authentique Enjoy Fresh
Prijs 14.290 euro 14.990 euro 14.895 euro 14.990 euro


De Dacia wint het op z'n sloffen als het gaat om binnenruimte. Hij heeft afmetingen die passen bij auto’s uit een hoger prijssegment, maar dan praat je over modellen met een vanafprijs die 10.000 euro hoger ligt dan die van de Logan MCV. De Dacia heeft een bagageruimte van 573 liter, die uit te breiden is tot maximaal 1.518 liter. Van de andere drie modellen komt de Fabia het dichtst in de buurt met een kofferbak van 505 – 1.485 liter. De Renault en Seat kunnen 130 en 150 liter minder in de kofferbak kwijt dan de Dacia – een fors verschil. De Dacia is dan ook zo’n 25 centimeter langer dan de andere drie modellen, je krijgt dus letterlijk meer auto voor je geld.

De Dacia wint het op z'n sloffen als het gaat om binnenruimte.

Ook de uitrusting van de Dacia overtreft die van de andere auto’s. Voor 14.290 euro rijd je in de meest luxe uitvoering Prestige, met onder andere cruise control, airconditioning en een navigatiesysteem. De veiligheidsuitrusting is op orde, iets wat je bij de Ibiza en Fabia niet kunt zeggen. Beide Volkswagen-zusjes hebben geen ESP en geen traction control. Verder zijn de Enjoy en Fresh-actiemodellen wel rijk uitgerust, maar het niveau van de Dacia halen ze niet. De Clio is de meest kale auto van dit kwartet, voor zaken als een radio en airconditioning moet je bijbetalen.

Motorisch zijn de drie modellen vergelijkbaar, allemaal hebben ze een moderne turbomotor aan boord. De driecilinders in de Dacia en Renault komen uit hetzelfde magazijn en produceren 90 pk. Ook de 86 pk sterke viercilinder TSI-motoren in de Skoda en Seat zijn gelijk. De topsnelheden liggen rond de 180 km/u, het 0-100 km/u standaardspintje duurt rond de 12 seconden. De Renault is op papier het zuinigst met een verbruik van 4,5 l/100 km (1 op 22,2).

Welke nemen?

Wil je het meeste auto voor je geld, dan is de keus simpel: de Dacia Logan is het grootst, goedkoopst en meest riant uitgerust. Bij het oude model moest je nog inleveren op veiligheidsvoorzieningen en op motorisch gebied, maar de nieuwe MCV is helemaal bij de tijd. Uiteraard krijg je niet de afwerking, verfijning en rij-eigenschappen die je in de andere modellen – en dan met name de Clio - wel hebt. De Logan MCV is in dat opzicht een unieke auto en heeft eigenlijk geen échte concurrenten. Daarvoor bieden de Clio, Ibiza en Fabia te weinig ruimte en zijn ze te 'duur'.

Of…?

Ga écht voor groot en luxe en koop voor hetzelfde geld een Chrysler 300C Touring occasion uit 2005, met iets meer dan 80.000 kilometer op de teller. Uitgerust met 5,7 liter V8-motor, automaat, navigatiesysteem en lederen bekleding. En met 630 liter bagageruimte kom je niet snel plaats tekort. Alleen de ‘running costs’ zijn wat aan de hoge kant…