Nissan presenteert op de autoshow van Tokio twee IDx concept cars. Die zijn ontworpen vóór en deels dóór de zogenaamde wifi-generatie.

Nissan toont met de IDx Freeflow Concept en IDx Nismo Concept dat het merk vooruit kijkt naar wat de nieuwe generatie autokopers wil. Het zijn de jongeren van de wifi-generatie, geboren na 1990. ID staat voor identification, terwijl de x de variabele is van de nieuwe waarden en dromen die ontstaan dankzij de moderne communicatiemogelijkheden. Ja, echt waar...

Nissan heeft de IDx op een nieuwe manier ontwikkeld. Er is nadrukkelijk gekeken naar wat jongeren willen, door ze bij het creatieve proces te betrekken. Eén van de dingen die Nissan heeft geleerd is dat jongeren verlangen naar een authentiek auto-ontwerp. Gebaseerd op het eenvoudige three box-design van een sedan, met duidelijk onderscheid tussen motor-, passagiers- en kofferruimte. Het interieur is eveneens eenvoudig en overzichtelijk gehouden.

De IDx-modellen zijn compact, met een lengte van 4,1 meter. Een motor zit er niet in, maar voor de sportieve Nismo-variant ziet Nissan een 1.6 turbomotor wel zitten. De Freeflow zou prima af kunnen met een 1.2 of 1.5 turbomotor.

De IDx gaat in deze vorm in ieder geval niet productie, maar Nissan heeft de vele ideeën van de jongeren wel verzameld en zegt dat een aantal daarvan op niet al te lange termijn toegepast kunnen worden in Nissan-modellen