Word jij blij van private leasing?

Het lijkt zo mooi: tegen een vast, laag maandbedrag in een nieuwe auto rijden. De advertenties met aantrekkelijke private lease-acties vliegen je om de oren maar is het allemaal wel zo mooi? En waar moet je op letten?

Private Lease was nog nooit zo compleet. Onbezorgd rijplezier met alles in één. Zonder investeren zorgeloos genieten. Het zijn zomaar wat kreten waarmee automerken in hun advertenties strooien als het om private lease gaat. Het klinkt heel aantrekkelijk, rijden in een nieuwe auto voor 200 euro per maand zonder verdere lasten. Maar is dat écht zo? Wat zijn voordelen? En de nadelen? Waar moet je op letten? We zetten het voor je uiteen.

Wat is private lease?

Private lease of privé lease houdt in dat je tegen een vast maandbedrag, over een bepaalde periode in een nieuwe auto kunt rijden. Die periode bepaal je bij het afsluiten en is meestal 2 of 3 jaar. In het maandbedrag zijn zo’n beetje alle kosten van het autorijden opgenomen, plus een winst- en rentemarge voor de leasemaatschappij. De brandstof zit er niet bij. Je zou private lease kunnen zien als een vorm van huren maar veel aanbieders doen wel een toetsing bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Daar staat privé lease omschreven als een ‘aflopende kredietovereenkomst’. Die toetsing is niet zo vreemd, want hoewel private leasing op zichzelf gezien geen lening is ga je wel een forse financiële verplichting aan. Je betaalt als private leaser overigens geen bijtelling.   

Er zijn voordelen genoeg van private leasing en die worden dan ook breed uitgemeten in de diverse advertenties.

Wat zijn de voordelen?

Er zijn voordelen genoeg van private leasing en die worden dan ook breed uitgemeten in de diverse advertenties. Je weet vooraf precies waar je aan toe bent want alle kosten, op die van de brandstof na, zijn opgenomen in een vast maandbedrag. Je hoeft je geen ‘zorgen’ te maken over de verzekering, wegenbelasting en het onderhoud. Ook afschrijving is opgenomen in het maandbedrag, een ‘kostenpost’ die - als je een auto koopt - fors is. Bij schade verloopt de afhandeling via de leasemaatschappij en krijg je meestal ook vervangend vervoer. Een ander belangrijk voordeel is dat je in een nieuwe auto rijdt, zonder dat je daarvoor een grote investering hoeft te doen. Je doet geen aanbetaling (soms kan het wel) of een slotbetaling, na afloop van de leaseperiode lever je de auto gewoon weer in – en kan je eventueel weer een nieuw contract afsluiten voor een nieuwe auto. De auto overnemen kan ook, de leasemaatschappij bepaalt dan via een rekenmodel de dagwaarde.

  • vast maandbedrag, ‘alles inclusief’
  • geen variabele kosten, alleen brandstof
  • geen aanbetaling of slotsom
  • zonder sparen in een nieuwe auto rijden

Wat zijn de nadelen?

Het belangrijkste nadeel is dat je een financiële verplichting aangaat waar je moeilijk onderuit kunt komen. Het maandbedrag moet de gehele contractperiode betaald worden en ben je daar, om wat voor reden dan ook, niet toe in staat dan moet je vaak een afkoopsom betalen om van het contract af te komen. De hoogte van de afkoopsom verschilt per contract, informeer hier goed naar. Omdat private lease een relatief grote financiële verplichting is, wordt de overeenkomst geregistreerd bij het BKR. Deze registratie heeft invloed op het maximale bedrag dat je kunt lenen bij het afsluiten van een hypotheek. Laat je hier dus goed over informeren als je van plan bent om in de leaseperiode een huis te kopen.

Een ander nadeel is dat je vooraf moet bepalen hoeveel kilometers je rijdt. Als je er teveel boven zit vindt er een correctie plaats. Ook is private lease relatief duur, je betaalt namelijk wel voor al die ‘inclusief’-services.

Bij private leasing word je nooit eigenaar van de auto

Verder is het belangrijk om te weten dat je nooit de eigenaar wordt van de auto en je deze dus ook niet zomaar kunt uitlenen. Meestal is het wel toegestaan om de auto door meerdere gezinsleden te laten besturen. Het laatste nadeel, maar dat kan ook een voordeel zijn als je veel brokken maakt, is dat je geen bonus/malus opbouwt met je autoverzekering. Je kunt wel een leaseverklaring (1 jaar geldig) opvragen na afloop van de contractperiode, maar hierin staat alleen het aantal schades vermeld. Verzekeraars zetten dit document naar eigen inzicht om in een x-aantal schadevrije jaren.

  • je zit eraan vast
  • registratie bij BKR heeft invloed op maximaal leenbedrag
  • vooraf aantal kilometers bepalen
  • service en gemak heeft wel een prijs
  • auto is niet van jou en dus niet zomaar uit te lenen
  • geen opbouw schadevrije jaren autoverzekering

Waar moet je op letten?

Aan een leaseproduct zitten vele haken en ogen en er zijn talloze aanbieders. Niet alleen gewone leasemaatschappijen maar ook dealers en importeurs bieden private lease aan. Er zijn er ook die adverteren met ‘Leasen zonder BKR?’. Dat is dus mogelijk, maar je moet je goed afvragen of het verstandig is. 

Rijden zonder zorgen, het klinkt zo mooi

Let goed op wat er inclusief is, soms moet je bijvoorbeeld voor een vervangende auto bij schade of pech bijbetalen. Bekijk de kleine lettertjes, vaak houden leasemaatschappijen het recht om de tarieven tussentijds aan te passen als er bijvoorbeeld fiscale veranderingen zijn.

De knalprijzen waarmee veel merken nu adverteren zijn veelal vanafprijzen, voor kale uitvoeringen en met een laag jaarkilometrage. Privé leasen van een auto kan vanaf zo’n 150 euro bij diverse aanbieders, maar voor een stadsauto met enkele aangename opties, op basis van 12.000 kilometer per jaar en een contractperiode van 2 jaar betaal je ongeveer 220 tot 250 euro per maand. Overigens zijn er ook automerken die private lease en autofinanciering min of meer op één hoop gooien. Financieren is wat anders dan leasen! 

Keurmerk (update 02-2016)

Sinds februari 2016 bestaat het Keurmerk Private Lease, in het leven geroepen door diverse branche- en consumentenorganisaties. Aanbieders moeten aan vijf hoofdpunten voldoen om dit keurmerk te krijgen: eerlijke voorwaarden, compleet product, bescherming tegen te hoge financiële lasten, 14 dagen bedenktijd en zekerheid bij klachten. 

Wel of niet doen?

Of private lease voor jou interessant is moet je op basis van de bovenstaande plus- en minpunten zelf uitmaken. Er zijn rekenmodellen die zeggen dat privé leasen van een kleine auto als de Peugeot 108 goedkoper is dan kopen, maar die gaan ervan uit dat je een deel van het aankoopbedrag financiert. Dergelijke rekenmodellen zijn moeilijk toe te passen op je eigen situatie, want van heel veel factoren afhankelijk. Houd je van gemak, heb je geen zin of geduld om te sparen en wil je elke 2 jaar in een nieuwe auto rijden? Dan is private lease een interessante optie. Wil je liever niet ergens aan vast zitten en hecht je er waarde aan dat de auto je eigendom is? Dan kan je beter een nieuwe of tweedehands auto kopen.

Het lijkt zo mooi: tegen een vast, laag maandbedrag in een nieuwe auto rijden. De advertenties met aantrekkelijke private lease-acties vliegen je om de oren maar is het allemaal wel zo mooi? En waar moet je op letten?

Private Lease was nog nooit zo compleet. Onbezorgd rijplezier met alles in één. Zonder investeren zorgeloos genieten. Het zijn zomaar wat kreten waarmee automerken in hun advertenties strooien als het om private lease gaat. Het klinkt heel aantrekkelijk, rijden in een nieuwe auto voor 200 euro per maand zonder verdere lasten. Maar is dat écht zo? Wat zijn voordelen? En de nadelen? Waar moet je op letten? We zetten het voor je uiteen.

Wat is private lease?

Private lease of privé lease houdt in dat je tegen een vast maandbedrag, over een bepaalde periode in een nieuwe auto kunt rijden. Die periode bepaal je bij het afsluiten en is meestal 2 of 3 jaar. In het maandbedrag zijn zo’n beetje alle kosten van het autorijden opgenomen, plus een winst- en rentemarge voor de leasemaatschappij. De brandstof zit er niet bij. Je zou private lease kunnen zien als een vorm van huren maar veel aanbieders doen wel een toetsing bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Daar staat privé lease omschreven als een ‘aflopende kredietovereenkomst’. Die toetsing is niet zo vreemd, want hoewel private leasing op zichzelf gezien geen lening is ga je wel een forse financiële verplichting aan. Je betaalt als private leaser overigens geen bijtelling.   

Er zijn voordelen genoeg van private leasing en die worden dan ook breed uitgemeten in de diverse advertenties.

Wat zijn de voordelen?

Er zijn voordelen genoeg van private leasing en die worden dan ook breed uitgemeten in de diverse advertenties. Je weet vooraf precies waar je aan toe bent want alle kosten, op die van de brandstof na, zijn opgenomen in een vast maandbedrag. Je hoeft je geen ‘zorgen’ te maken over de verzekering, wegenbelasting en het onderhoud. Ook afschrijving is opgenomen in het maandbedrag, een ‘kostenpost’ die - als je een auto koopt - fors is. Bij schade verloopt de afhandeling via de leasemaatschappij en krijg je meestal ook vervangend vervoer. Een ander belangrijk voordeel is dat je in een nieuwe auto rijdt, zonder dat je daarvoor een grote investering hoeft te doen. Je doet geen aanbetaling (soms kan het wel) of een slotbetaling, na afloop van de leaseperiode lever je de auto gewoon weer in – en kan je eventueel weer een nieuw contract afsluiten voor een nieuwe auto. De auto overnemen kan ook, de leasemaatschappij bepaalt dan via een rekenmodel de dagwaarde.

  • vast maandbedrag, ‘alles inclusief’
  • geen variabele kosten, alleen brandstof
  • geen aanbetaling of slotsom
  • zonder sparen in een nieuwe auto rijden

Wat zijn de nadelen?

Het belangrijkste nadeel is dat je een financiële verplichting aangaat waar je moeilijk onderuit kunt komen. Het maandbedrag moet de gehele contractperiode betaald worden en ben je daar, om wat voor reden dan ook, niet toe in staat dan moet je vaak een afkoopsom betalen om van het contract af te komen. De hoogte van de afkoopsom verschilt per contract, informeer hier goed naar. Omdat private lease een relatief grote financiële verplichting is, wordt de overeenkomst geregistreerd bij het BKR. Deze registratie heeft invloed op het maximale bedrag dat je kunt lenen bij het afsluiten van een hypotheek. Laat je hier dus goed over informeren als je van plan bent om in de leaseperiode een huis te kopen.

Een ander nadeel is dat je vooraf moet bepalen hoeveel kilometers je rijdt. Als je er teveel boven zit vindt er een correctie plaats. Ook is private lease relatief duur, je betaalt namelijk wel voor al die ‘inclusief’-services.

Verder is het belangrijk om te weten dat je nooit de eigenaar wordt van de auto en je deze dus ook niet zomaar kunt uitlenen. Meestal is het wel toegestaan om de auto door meerdere gezinsleden te laten besturen. Het laatste nadeel, maar dat kan ook een voordeel zijn als je veel brokken maakt, is dat je geen bonus/malus opbouwt met je autoverzekering. Je kunt wel een leaseverklaring (1 jaar geldig) opvragen na afloop van de contractperiode, maar hierin staat alleen het aantal schades vermeld. Verzekeraars zetten dit document naar eigen inzicht om in een x-aantal schadevrije jaren.

  • je zit eraan vast
  • registratie bij BKR heeft invloed op maximaal leenbedrag
  • vooraf aantal kilometers bepalen
  • service en gemak heeft wel een prijs
  • auto is niet van jou en dus niet zomaar uit te lenen
  • geen opbouw schadevrije jaren autoverzekering

Waar moet je op letten?

Aan een leaseproduct zitten vele haken en ogen en er zijn talloze aanbieders. Niet alleen gewone leasemaatschappijen maar ook dealers en importeurs bieden private lease aan. Er zijn er ook die adverteren met ‘Leasen zonder BKR?’. Dat is dus mogelijk, maar je moet je goed afvragen of het verstandig is. 

Let goed op wat er inclusief is, soms moet je bijvoorbeeld voor een vervangende auto bij schade of pech bijbetalen. Bekijk de kleine lettertjes, vaak houden leasemaatschappijen het recht om de tarieven tussentijds aan te passen als er bijvoorbeeld fiscale veranderingen zijn.

De knalprijzen waarmee veel merken nu adverteren zijn veelal vanafprijzen, voor kale uitvoeringen en met een laag jaarkilometrage. Privé leasen van een auto kan vanaf zo’n 150 euro bij diverse aanbieders, maar voor een stadsauto met enkele aangename opties, op basis van 12.000 kilometer per jaar en een contractperiode van 2 jaar betaal je ongeveer 220 tot 250 euro per maand. Overigens zijn er ook automerken die private lease en autofinanciering min of meer op één hoop gooien. Financieren is wat anders dan leasen! 

Keurmerk (update 02-2016)

Sinds februari 2016 bestaat het Keurmerk Private Lease, in het leven geroepen door diverse branche- en consumentenorganisaties. Aanbieders moeten aan vijf hoofdpunten voldoen om dit keurmerk te krijgen: eerlijke voorwaarden, compleet product, bescherming tegen te hoge financiële lasten, 14 dagen bedenktijd en zekerheid bij klachten. 

Wel of niet doen?

Of private lease voor jou interessant is moet je op basis van de bovenstaande plus- en minpunten zelf uitmaken. Er zijn rekenmodellen die zeggen dat privé leasen van een kleine auto als de Peugeot 108 goedkoper is dan kopen, maar die gaan ervan uit dat je een deel van het aankoopbedrag financiert. Dergelijke rekenmodellen zijn moeilijk toe te passen op je eigen situatie, want van heel veel factoren afhankelijk. Houd je van gemak, heb je geen zin of geduld om te sparen en wil je elke 2 jaar in een nieuwe auto rijden? Dan is private lease een interessante optie. Wil je liever niet ergens aan vast zitten en hecht je er waarde aan dat de auto je eigendom is? Dan kan je beter een nieuwe of tweedehands auto kopen.