Cadillac SRX

Cadillac gaat de concurrentie aan met de Duitse premiummerken. Op de planning staan onder meer drie luxe cross-overs en een vlaggenschip geïnspireerd op de Elmiraj Concept. 

Het Amerikaanse premiummerk Cadillac bevindt zich in een niet eerder vertoond modeloffensief, zo bericht persbureau Reuters. Bronnen in en om Cadillac spreken over de komst van vijf tot tien nieuwe Cadillacs in de jaren 2014 tot 2017. Hiermee wil het merk marktaandeel wegsnoepen bij de Duitse rivalen Mercedes-Benz, BMW en Audi. Met name in de Verenigde Staten en China domineren de Duitsers de premium markten. 

Een van de terreinen waarop Cadillac winst hoopt te behalen is de cross-over markt. Daarvoor wordt de SUV Cadillac SRX in 2016 vervangen en aangevuld met twee andere cross-overs: een die groter en een die kleiner is dan de middelgrote SRX. Het SUV-uiterlijk zal plaatsmaken voor een vriendelijker cross-over exterieur. De rijeigenschappen zullen minder weghebben van een pick-up zijn. Cadillac wil vooral veel functionaliteit en flexibiliteit, los van de ideeën van de concurrentie: "We hoeven de Duitsers niet te kopiëren." 

De LTS en andere nieuwkomers

Volgend jaar introduceert Cadillac de volledig nieuwe CTS sedan en de ELR, een elektrische coupé met range-extender. Ook de vierde generatie Escalade wordt verwacht, inclusief de verlengde ESV-versie. In 2015 verschijnt een coupé van de ATS, het model dat ontwikkeld werd om in Europa de strijd aan te gaan met de BMW 3 Serie, Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Plannen voor een compact model onder de ATS heeft Cadillac voorlopig in de ijskast gezet.

We hoeven de Duitsers niet te kopiëren

In plaats daarvan concentreert het zich eerst op een groot formaat topmodel. Een achterwielaangedreven premiumsedan, de Cadillac LTS, moet Duitse vlaggenschepen als de BMW 7 Serie en Mercedes S-Klasse naar de kroon gaan steken (2015). De onlangs getoonde Elmiraj Concept biedt inspiratie voor wat we kunnen verwachten. Op de basis van de LTS zou eventueel een nog krachtiger sedan of luxe coupé kunnen verschijnen, die als 'halo car' ofwel 'image builder' kan dienen. 

Uit de gesprekken met Reuters blijkt dat Cadillac zich met het modeloffensief eerst richt op thuismarkt Noord-Amerika en de Chinese groeimarkt. Het is dus nog niet duidelijk of alle genoemde modellen ook ons land zullen bereiken.