Ferrari heeft de California flink aangepast en omgedoopt tot California T. De T staat voor ‘turbo’.

Ferrari geeft de California een tweede leven. Het merk laat op de autosalon van Genève volgende maand de California T zien. Met een flink aangepast uiterlijk, een nieuwe motor, finetuning van het onderstel, de besturing en de remmen en een nieuw infortainmentsysteem is Ferrari niet over een nacht ijs gegaan.

Het belangrijkste nieuws is de nieuwe 3.8 V8 turbomotor, die we al kennen uit de Quattroporte van zustermerk Maserati. Ferrari heeft het blok iets aangepast om er meer vermogen uit te persen en een mooier geluid te genereren. De V8 produceert 560 pk, dat is 70 pk meer dan de V8 levert die in de huidige California ligt. Het koppel bedraagt 755 Nm. De California T accelereert in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 316 km/u. Het verbruik ligt 15 procent lager dan bij het uitgaande model, de CO2-uitstoot daalt met 20 procent. De bijbehorende cijfers: 10,5 l/100 km (1 op 9,5) en 250 g/km CO2. Vooral dat laatste getal is belangrijk voor de CO2-gerelateerde BPM-belasting, die daardoor flink daalt en daarmee ook de prijs.

Ferrari belooft dat de V8 bijna geen turbogat heeft en dat het geluid ‘fantastisch’ is. Daarvoor heeft het merk flink wat motoraanpassingen gedaan, onder andere aan het uitlaatspruitstuk en het turbohuis. Verder heeft de vernieuwde California een scherpere besturing, dankzij aanpassingen aan het stuurhuis en de ophanging. De veren, dempers en remmen zijn ook aangepast, de ‘instap-Ferrari’ staat na 34 meter stil als je bij 100 km/u een noodstop maakt.

De uiterlijke aanpassingen zijn fors, de hele voorkant inclusief de motorkap is opnieuw ontworpen. Ferrari heeft ook aan de zijkant en achterkant de nodige aanpassingen gedaan die de California gespierder en chiquer doen voorkomen. In het interieur is een nieuw infotainmentsysteem met aanraakscherm te vinden en een tweede kleurenscherm dat is aangebracht in een koker tussen de ventilatieopeningen in. Ferrari noemt dit touchscreen de Turbo Performance Engineer. Via dit scherm kan je allerlei racemenu’s oproepen en krijg je tips over hoe je het maximale uit de nieuwe turbomotor kunt halen.

De California debuteert op 4 maart op de autosalon van Genève en verschijnt in de zomer bij de dealers.