De Maserati Alfieri zal als twee druppels water op de concept car lijken die eerder dit jaar werd onthuld. “De Alfieri wordt de auto die het merk Maserati maakt.”

Wat de 911 is voor Porsche, dat moet de Alfieri worden voor Maserati. Het merk verraste begin dit jaar vriend en vijand op de autosalon van Genève met de prachtige concept car Alfieri. Het was al bekend dat ‘ie in productie gaat, maar de ontwerpchef van het merk - Lorenzo Ramaciotti - zegt nu tegen pistonheads.com dat het productiemodel niks zal afwijken van de concept car: “Als je de productie-auto straks naast de concept zet dan zie je geen verschil.”

De Alfieri wordt een échte sportauto, maar is tegelijkertijd geen hardcore circuitauto. Ramciotti: “Je moet na 800 kilometer relaxt uit kunnen stappen.” Toch wordt Alfieri een ander soort auto dan de GranTurismo, die meer comfort en ruimte biedt. Die auto gaat volgend jaar uit productie en krijgt in 2018 een opvolger. De Alfieri komt in 2016, gevolgd door Alfieri Cabrio een jaar later.

Ramaciotti belooft dat de auto een betere gewichtsbalans heeft dan de GranTurismo, onder andere doordat de bestuurder verder naar achteren zit. Hoe zwaar de Alfieri wordt kan Ramaciotti nog niet zeggen, ‘maar reken op zo’n 30 procent minder dan de Quattroporte weegt’. Dat zou neerkomen op zo’n 1.200 kilogram. Maserati maakte eerder al bekend dat de Alfieri V6-turbomotoren krijgt, met vermogens die oplopen tot 520 pk.