Audi heeft op de autosalon van Genève niet alleen de nieuwe TT onthuld maar ook de TTS en de TT Sport Quattro Concept. En dat is nog niet alles.

Audi heeft weer een stand bomvol productnieuws in Genève. De autosalon is de plek van het werelddebuut van de nieuwe TT. Dat is natuurlijk het grootste nieuws, maar de nieuwe TT wordt geflankeerd door de TTS en een studiemodel op basis van de TT, de TT Sport Quattro Concept.

TT en TTS

Door de vele, al dan niet uitgelekte, foto’s en filmpjes die voorafgaand aan de autosalon van Genève verschenen is het uiterlijk van de nieuwe TT geen verrassing meer. Audi is trouw aan het concept gebleven, het nieuwe model is een oogopslag herkenbaar als TT. De sportauto krijgt twee motoren: een 2.0 TFSI met 230 pk en een 2.0 TDI dieselmotor met 184 pk. Die laatste profiteert van 20 procent bijtelling en dat is uniek voor een compacte sportauto. De TTS heeft een 310 pk sterke versie van de 2,0 liter benzinemotor aan boord.

De TT herbergt nog een aantal aardige primeurs. De woordvoerder van het merk vertelt: “De TT is na de A8 de tweede Audi die leverbaar wordt met de bijzondere matrix-led-verlichting en heeft een volledig digitaal instrumentarium. Dat laatste hebben meer auto’s, maar in de TT is het volledig naar eigen smaak in te delen.”

TT Sport Quattro Concept

De lichtgewicht concept car TT Sport Quattro Concept is geen voorbode van de RS – ‘want die krijgt gewoon weer een vijfcilinder’ – maar van een lichtgewichtversie waarvan mogelijk een kleine oplage gebouwd gaat worden. “Deze auto laat vooral onze lichtgewichttechniek en de potentie van de 2,0 liter turbomotor zien”, zo licht de woordvoerder toe. Het blok produceert in de Sport Quattro Concept maar liefst 420 pk. Het studiemodel is 50 kilogram lichter dan de gewone TT, die op zijn beurt weer lichter is dan de vorige TT.

A3 e-tron

Hoewel de verschillen met het studiemodel van vorig jaar minimaal zijn presenteert Audi op de autosalon van Genève ook de productieversie van de A3 e-tron, de 204 pk sterke plug-in hybridevariant die in Nederland goed is voor 7 procent bijtelling. De prijs is officieel nog niet bekend, maar we vangen geluiden op die wijzen op een vanafprijs van iets minder dan 40.000 euro.

S1 en S3 Cabrio

Meer nieuws is er in de vorm van de S1 en S3 Cabriolet, die beide hun werelddebuut maken op de autosalon van Genève. Met name de S1 maakt indruk, omdat die alvast een knipoog geeft naar de aanstaande facelift van de kleinste Audi.