Ford heeft tegenwoordig van iedere Transit bedrijfswagen ook een ‘Tourneo’ personenauto-variant in het gamma. De grootste draagt de toevoeging Custom, de middelste heet Connect en de kleinste is onderwerp van deze persintroductie: de Tourneo Courier. Een 4,16 meter korte ruimteauto met het formaat van een Fiesta en de binnenruimte die groter is dan die van de Focus. Een reuzenhandig ding voor praktisch ingestelde mensen, met moderne techniek aan boord. Daarmee moet de Tourneo Courier auto’s als de Fiat Qubo en Citroën Nemo het leven zuur gaan maken. In en rondom Frankfurt maak ik de eerste kilometers met Ford’s kleinste personenbus.

Het uiterlijk van de nieuwe Tourneo Courier zal niet het primaire aankoopargument zijn, maar het neusje – dat afkomstig lijkt te zijn van de Fiesta - staat ‘m goed. Van de bedrijfswagenhoogte en de recht afgehakte kont word ik minder warm. In Nederland gaat Ford in eerste instantie alleen de compleetste ‘Titanium’-uitvoering leveren, die in elk geval standaard 16 inch lichtmetaal, aluminium roofrails, donkergetinte ramen achter en in kleur meegespoten bumpers, stootstrips en handgrepen heeft. Met metallic lak (500 euro) bovenop de kale prijs van 20.995 euro staat er dan net zo’n knap busje als op de foto’s.

Guitige grom

De enige leverbare motor in de Tourneo Courier is de 100 pk sterke 1,0 liter EcoBoost, een pittige turbogeblazen driecilinder die goed aan de bak mag in de heuvels van midden-Duitsland. Dankzij de turbotechniek is er vanaf 2.000 tpm al genoeg trekkracht voorhanden om de 1.190 kg zware Courier voort te duwen. De motor is krachtig genoeg, laat een guitige grom horen als je ‘m doortrekt en is op constante snelheden mooi stil. De geluidsisolatie is sowieso goed, zo blijkt bij 180 km/u op de Autobahn. Het is jammer dat Ford geen zesbak monteert, de vijfbak schakelt soepel en fijn maar de overbrengingen zijn vrij lang.

De rijeigenschappen zijn ondanks de busjes-basis des Fords: bovengemiddeld dynamisch. De besturing is lekker direct en niet te licht, wat goed tot uiting komt in de bochtige en heuvelachtige testroute. Overhellen blijft binnen de perken en een uitgebreid ESP-systeem houdt de Courier in het gareel. Bestel je voor 350 euro de afneembare trekhaak, dan krijg je daar ook een trailer stabiliteitssysteem bij. De Tourneo Courier mag met z’n 100 pk maximaal 910 kg geremd gewicht trekken.

Ford Tourneo Courier

Fiesta-dashboard

Het interieur kenmerkt zich door de leuke vormgeving van het Fiesta-dashboard, maar heeft wel hardere kunststoffen zoals gebruikelijk bij een ‘bedrijfsauto’. Handige en grote opbergvakken vind je overal, tussen de stoelen, boven je hoofd en zelfs onder de voorstoelen. Bovenop het dashboard is een soort docking station leverbaar voor je smartphone (95 euro) of geïntegreerde TomTom (299 euro), op de testauto zit op die plaats de fabrieksnavigatie (Technology Navigation Pack à 995 euro, inclusief achterruitrijcamera, parkeersensoren en stoelverwarming). Achterin kunnen ook lange personen redelijk zitten en beschik je over klaptafels die niet in de knel komen met je knieën. De 395 liter grote kofferbak heeft een handig wegklapbare hoedenplank die op twee hoogtes kan worden gemonteerd. Klap je de achterbank neer en naar voren, dan heb je meer dan 1,5 kuub laadruimte.

Voor de praktisch ingestelde particulier

De Tourneo Courier beschikt over een omvangrijke standaarduitrusting, genoeg veiligheidssystemen en moderne motortechniek. Toch kan je voor nagenoeg hetzelfde bedrag een Ford B-Max in Titanium-uitvoering kopen. Die heeft ook nog eens 20 procent bijtelling. De Tourneo Courier is dus echt voor de praktisch ingestelde particulier die een Dacia te spartaans vindt en een B-Max net te krap.