Audi presenteert de A3 Clubsport Quattro Concept. Dit studiemodel moet laten zien wat er allemaal mogelijk is met de A3 op sportief gebied.

Audi heeft op basis van de S3 Limousine de A3 Clubsport Quattro ontwikkeld. De 2.0 viercilindermotor van de S3 heeft het niet gehaald, Audi lepelt in plaats daarvan de 2,5 liter vijfcilindermotor in de Clubsport Quattro. Het blok produceert in dit geval 525 pk vermogen en 600 Nm koppel. Oftewel: elke pk hoeft maar 2,9 kilogram voort te bewegen.

De vijfcilinder is gekoppeld aan een zeventraps S Tronic-automaat met launch control-functie, waarmee de A3 in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. De topsnelheid is dit keer niet begrensd op 250 km/u, want de Clubsport Quattro is een concept car. In theorie loopt deze auto tot 310 km/u.

Ten opzichte van de S3 staat de A3 Clubsport Quattro 10 mm dichter bij het asfalt. De veren en dempers zijn handmatig in te stellen, de auto is ook geschikt voor gebruik op het circuit. Om die reden is de elektronische stabiliteitscontrole helemaal uit te schakelen. Je bent aangewezen op je eigen 'skills', het Quattro-systeem en de 21 inch banden om de A3 in het gareel te houden.

De A3 Clubsport Quattro heeft een bijzonder nieuwtje: Airbrake. De achterspoiler helpt bij afremmen vanaf hoge snelheid mee om de auto eerder tot stilstand te brengen, door in bijna verticale positie te gaan staan - in een fractie van een seconde. Daardoor kunnen er ook meer remkrachten naar de achterwielen gestuurd worden. Audi zegt dat de remweg van 250 tot 0 km/u met 12 meter verkort wordt dankzij dit systeem.

De A3 Clubsport Quattro heeft een flinke anabolenkuur gekregen, wat te zien is aan de 21 inch wielen, de uitgeklopte wielkasten (die zijn geïnspireerd op die van de Audi Quattro uit de jaren ’80), de dikke bumpers en side skirts en de spoilers.