De Citroën C4 Cactus Airflow 2L verbruikt slechts 2 l/100 km. Het gewicht van 865 kg, optimale aerodynamica en de Hybrid Air-aandrijflijn brengen dit tot stand.

Je kunt merken dat in Frankrijk een industrieel innovatieproject gaande is om een '2 liter auto' te ontwerpen. Na de Renault Eolab komt ook Citroën met een zeer zuinige conceptcar. Deze C4 Cactus Airflow 2L verbruikt slechts 2 liter brandstof per 100 km. Nu is de reguliere C4 Cactus al een matige drinker met 3,1 l/100 km, dankzij drie factoren is het verbruik teruggebracht tot 1 op 50. 

Allereerst heeft Citroën de aerodynamica geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld door zogenaamde 'tall & narrow'-banden met een grote diameter te monteren, maar ook door nieuwigheden toe te passen. Zo zijn de velgen voorzien van schoepen die door centrifugale krachten gaan meebewegen. Aan de zijkant van de Cactus zitten flexibele spoilers die de luchtstroom om de auto heen leiden. Al met al verbetert dit de aerodynamica met 20 procent.

De C4 Cactus kreeg vervolgens een afslankkuur. Niet door dingen weg te laten maar door andere materialen toe te passen. Het frame van de conceptcar bestaat uit aluminum, kunststof en zeer sterk staal. Onderdelen als de achterbank, portieren, voorbumper en de 'airbumps' opzij zijn in carbon uitgevoerd. Het panoramadak is niet langer van glas maar van polycarbonaat. Aan het eind van de kuur gaf de weegschaal 865 kg aan, nog eens 100 kg minder dan de reguliere C4 Cactus. 

Airflow 2L Concept in windtunnel

Tot slot plaatste Citroën de HybridAir-aandrijflijn in de conceptcar. Die kan nu rijden op benzine, samengeperste lucht of beide. Met nog enkele verbeteringen aan de PureTech 82-benzinemotor erbij levert HybridAir een verlaging van 30 procent verbruik op.

Citroën toont de C4 Cactus Airflow 2L op de autosalon van Parijs. Of 'ie in productie gaat is niet bekend. Waarschijnlijker is dat het Franse merk onderdelen of ontwikkelde processen zal toepassen in toekomstige Citroën-modellen.