Het is de snelste Lotus ooit, de nieuwe 3-Eleven. Deze 'demonstratie van snelheid en lichtgewicht' verschijnt in een oplage van 311 stuks, verdeeld over een straat- en een circuitversie.

Op het Goodwood Festival of Speed heeft Lotus gisteren z'n nieuwste model uitgepakt: de 3-Eleven. Onder het bekende motto 'vorm volgt functie' kun je aan alles zien dat het hier gaat om de snelste Lotus ooit: de straatversie bereikt 290 km/u. Er is ook een circuituitvoering, die komt tot 280 km/u maar kan in minder dan 3,0 seconden het sprintje van 0-97 km/u (0-60 mijl/u) afronden. Dat is toch een tijd die je bij supercars ziet.

De topman van Lotus, Jean-Marc Gales, vertelt dat de 3-Eleven 'al onze know-how samenperst in één hardcore pakket'. En, belangrijker: "Het is een perfecte demonstratie van het 'sneller en lichter' concept, iets dat cruciaal zal zijn voor alle toekomstige Lotus-modellen." De geheel nieuwe, fraai gebeeldhouwde body weegt 40 procent minder dan van de gangbare Lotus-modellen. Even rekenen en we komen uit op zo'n 550 tot 700 kg.

Als we onder de motorkap kijken vinden we de 3.5 V6-motor uit de Evora 400. Lotus Motorsport, verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuweling, heeft de krachtbron van een compressor voorzien. De motor levert nu 450 pk bij 7.000 tpm en 450 Nm koppel van 3.500 tot 6.500 tpm. Standaard heeft de nieuwkomer een 'close-ratio' zesbak met Torsen limited slip differential. Bij 240 km/u biedt de Lotus 3-Eleven downforce tot 215 kg.  

Het 'sneller en lichter' concept zal cruciaal zijn voor alle toekomstige Lotus-modellen

In de open tweezitter - bij de circuitversie kan de passagiersstoel verwijderd worden - is een TFT-instrumentenpaneel aangebracht dat je als bestuurder kunt wisselen tussen 'straat' en 'circuit' modus. Het uiterlijk en interieur van de twee 3-Eleven-versies verschillend iets van elkaar.

De prijzen ook. In Groot-Brittannië vraagt het sportwagenmerk ruim 115.000 euro voor de straatversie en meer dan 160.000 voor de 3-Eleven voor op het circuit. Hoeveel BPM er in Nederland bijkomt kan nog niet worden gezegd omdat de CO2-uitstoot nog onbekend is. De productie start februari 2016 en de levering in april volgend jaar.