Cadillac komt met meer informatie over de XT5, de opvolger van de SRX. De nieuwe cross-over heeft maar liefst 8,1 centimeter meer beenruimte achterin dan zijn voorganger.

De nieuwe Cadillac XT5 is ruimer, lichter, luxer en veiliger. Dat is de samenvatting van de verbeteringen van het nieuwe model ten opzichte van de SRX die hij opvolgt. De toegenomen buitenmaten – de XT5 meet in de lengte 4,81 meter – zorgen voor belangrijk meer beenruimte achterin. Die is namelijk maar liefst 8,1 centimeter groter.  Bij dit alles is de XT5 flink afgevallen, het nieuwe model weegt 126 kilogram minder dan de SRX.

Het interieur is zoals je van een Cadillac mag verwachten luxe. Er zijn vijf verschillende kleuren leverbaar en diverse afwerkingsmogelijkheden met hout, aluminium en koolstofvezel. Het dashboard is horizontaal van opzet, zodat de passagiers voorin een ruimtelijk gevoel krijgen. Een bijzondere nieuwe optie is de achteruitrijcamera die beelden in de binnenspiegel projecteert. De bestuurder kan zo vrij 'achteruit' kijken, zonder stijlen of achterpassagiers die het zicht beperken. Het Cue infotainmentsysteem van Cadillac is uiteraard ook van de partij en ondersteunt smartphone-integratie via Apple Carplay en Android Auto.

Turbomotor

Over de motoren is nog geen specifieke informatie voor de Europese markt, maar het moet raar lopen als we hier niet de 276 pk sterke 2.0T turbomotor krijgen. Deze is gekoppeld aan een achttraps automatische versnellingsbak. In de V.S. wordt de XT5 in ieder geval leverbaar met 3.6 V6 benzinemotor met cilinderuitschakeling om brandstof te besparen. Deze motor heeft een vermogen van 310 pk. Vierwielaandrijving is standaard, het systeem kan indien nodig 100 procent van de krachten naar alleen de voor of achterwielen sturen.

Op het gebied van veiligheid is de XT5 helemaal bij de tijd. Diverse actieve systemen worden standaard geleverd of zijn als optie leverbaar. Je moet dan denken aan een rijbaanassistent, een noodstopsysteem, detectie van dode hoeken en kruisend verkeer bij achteruit rijden en adaptieve cruise control.

Specificaties en prijzen voor de Europese markt zijn nog niet bekend. De productie van de auto start in het voorjaar van 2016, de XT5 zal in de zomer bij de Nederlandse dealers staan.