Dodge komt met de Challenger GT, de eerste ‘muscle car’ met vierwielaandrijving. Voor wie met zijn Amerikaanse coupé op wintersport wil.

Dodge maakt de brute Challenger een beetje praktischer door vanaf begin volgend jaar de GT-uitvoering aan te bieden. Deze nieuwe versie heeft namelijk als eerste ‘muscle car’ vierwielaandrijving.

In normale omstandigheden wordt de vooras losgekoppeld van de aandrijflijn en gaat 100 procent van de power naar de achterwielen. Daardoor rijdt de Challenger GT niet wezenlijk anders dan andere uitvoeringen. Pas als er gripverlies optreedt dan schakelen razendsnel de voorwielen bij. Het systeem in de Challenger regelt dit helemaal automatisch, hier heb je als bestuurder geen invloed op. Wat je wél zelf kunt regelen is de elektronische stabiliteitscontrole, die in drie standen is in te stellen. Eén daarvan is ‘uit’, leuk als je wil spelen in de sneeuw.

Dodge levert de GT alleen met de 309 pk sterke 3.6 V6-motor, gekoppeld aan een achttraps automaat. De vierwielaangedreven Challenger is te herkennen aan de GT-badges, donkere wielen en speciale achterspoiler. Het interieur is standaard uitgerust met nappalederen bekleding, het Uconnect multimediasysteem met 8,4 inch aanraakscherm, een Alpine audiosysteem en verwarmde en geventileerde voorstoelen.

De Dodge Challenger is officieel niet in Europa verkrijgbaar, maar wordt grijs geïmporteerd door gespecialiseerde bedrijven.