Daihatsu Cast Sport uit 2015

Toyota wordt volledig eigenaar van Daihatsu. Laatstgenoemde blijft bestaan als merk voor compacte auto's, bedoeld voor de markten overzee.

Toyota wil vóór 27 juli alle aandelen Daihatsu in het bezit krijgen. Gisteren bood het de minderheidsaandeelhouders de mogelijkheid om hun aandelen Daihatsu in te ruilen voor die van Toyota. Dan wordt het kleine merk halverwege dit jaar van de beurs gehaald.

Toch blijft Daihatsu als merk gewoon bestaan. In thuisland Japan heeft het merk 30 procent in handen van de markt in 'kei-cars', mini-autootjes die echter steeds minder verkocht worden. Daarnaast produceert Daihatsu compacte modellen. De twee merken denken dat er een groeiende markt is voor compacte modellen, vanwege toenemende drukte in steden en steeds strengere milieu-eisen. 

Gezamenlijke strategie compacte auto's

Toyota wil daarom voor het compacte segment meer gebruik gaan maken van Daihatsu's kennis, bijvoorbeeld op het gebied van kostenbesparende technieken en brandstofreductie. Omgekeerd kan Daihatsu profiteren van Toyota's know-how over geavanceerde technologie. In plaats van ieder een eigen focus komt er nu één gezamenlijke strategie voor compacte auto's, nieuwe technologie en productie. 

Daihatsu wordt wat Mini is voor BMW

Dit moet het makkelijker maken om van Daihatsu, dat 3 jaar geleden vertrok uit Europa, weer een wereldwijd merk te maken. Eerst wordt het vizier gericht op opkomende markten in Azië maar het uiteindelijke doel is verder te groeien op andere continenten. Toyota-topman Akio Toyoda zei bij de bekendmaking over Daihatsu: "Het wordt wat Mini is voor BMW."

Toyota en Daihatsu werken al samen sinds 1967. Vanaf 1988 is Toyota in het bezit van een meerderheidsaandeel in het merk Daihatsu. Om nu ook de overige 48,8 procent in handen te krijgen biedt Toyota omgerekend circa 2,75 miljard euro.

Toyota wordt volledig eigenaar van Daihatsu. Laatstgenoemde blijft bestaan als merk voor compacte auto's, bedoeld voor de markten overzee.

Toyota wil vóór 27 juli alle aandelen Daihatsu in het bezit krijgen. Gisteren bood het de minderheidsaandeelhouders de mogelijkheid om hun aandelen Daihatsu in te ruilen voor die van Toyota. Dan wordt het kleine merk halverwege dit jaar van de beurs gehaald.

Toch blijft Daihatsu als merk gewoon bestaan. In thuisland Japan heeft het merk 30 procent in handen van de markt in 'kei-cars', mini-autootjes die echter steeds minder verkocht worden. Daarnaast produceert Daihatsu compacte modellen. De twee merken denken dat er een groeiende markt is voor compacte modellen, vanwege toenemende drukte in steden en steeds strengere milieu-eisen. 

Gezamenlijke strategie compacte auto's

Toyota wil daarom voor het compacte segment meer gebruik gaan maken van Daihatsu's kennis, bijvoorbeeld op het gebied van kostenbesparende technieken en brandstofreductie. Omgekeerd kan Daihatsu profiteren van Toyota's know-how over geavanceerde technologie. In plaats van ieder een eigen focus komt er nu één gezamenlijke strategie voor compacte auto's, nieuwe technologie en productie. 

Daihatsu wordt wat Mini is voor BMW

Dit moet het makkelijker maken om van Daihatsu, dat 3 jaar geleden vertrok uit Europa, weer een wereldwijd merk te maken. Eerst wordt het vizier gericht op opkomende markten in Azië maar het uiteindelijke doel is verder te groeien op andere continenten. Toyota-topman Akio Toyoda zei bij de bekendmaking over Daihatsu: "Het wordt wat Mini is voor BMW."

Toyota en Daihatsu werken al samen sinds 1967. Vanaf 1988 is Toyota in het bezit van een meerderheidsaandeel in het merk Daihatsu. Om nu ook de overige 48,8 procent in handen te krijgen biedt Toyota omgerekend circa 2,75 miljard euro.