Toyota heeft op de autosalon van Genève de gedurfde C-HR onthuld. Deze cross-over komt aan het eind van het jaar op de markt.

“We zijn niet de eerste in het segment en daarom komen we met iets gewaagds.” De woordvoerder van Toyota windt er geen doekjes om, de C-HR is een designstatement. “We doen heel veel dingen goed als Toyota, maar in een populair segment als dat van de compacte SUV’s wilden we er een schepje bovenop doen.”

Als de doelstelling is om op te vallen, dan is dat zeker gelukt met de C-HR. De scherp gesneden koplampen, de coupé-lijn, de uitpuilende achterlichten en de bijzondere deurgreep van de achterportieren: de C-HR is anders in vele opzichten. De auto ziet er door zijn bijzondere ontwerp compacter uit dan hij is, je moet hem namelijk zien als tegenhanger van de Nissan Qashqai. Binnenin kijken kan nog niet, de C-HR die in Genève staat is nog een dummy. Toyota heeft ook nog even de tijd, de C-HR komt pas aan het eind van het jaar op de markt.

Toyota heeft jaren geleden al duidelijk gekozen voor hybride. Diesels zijn vervuilend en zullen dat de komende jaren ook nog zijn.

De C-HR komt met een 1.2 turbomotor en met een hybride aandrijflijn, die bijna één-op-één wordt overgenomen uit de nieuwe Prius. In de C-HR is het vermogen 122 pk. Dieselmotoren staan voorlopig niet op de planning, daar is de woordvoerder stellig over: “Toyota heeft jaren geleden al duidelijk gekozen voor hybride. Over diesels is veel discussie en dat is niet vreemd, ze zijn vervuilend en zullen dat de komende jaren ook nog zijn. De Europese fabrikanten hebben zitten slapen, waardoor de toekomstige uitstootregels nu door de Europese Unie opnieuw worden afgezwakt. Wij lopen keihard voorop met hybride en zullen dat blijven doen.”