Een nieuwe generatie zescilindermotor zorgt voor vier nieuwe M Performance-modellen, in de BMW 1 en 2 Serie. 

BMW M Performance staat voor een soort 'light'-versie van BMW M. De 1 Serie en 2 Serie M Performance-reeks wordt nu uitgebreid dankzij een nieuwe zescilindermotor. Die is zo sterk dat de nieuwe M Performance-modellen nu net zo goed kunnen presteren als de 'echte' 1 Serie M Coupé uit 2011 en 2012. Toch is het verbruik en de CO2-uitstoot 7 procent lager dan bij de uitgaande zescilinder. 

Uit de nieuwe 3.0 M Performance TwinPower Turbo-motor kan maximaal 340 pk geperst worden (14 paarden meer dan z'n voorganger) en 500 Nm koppel. Daarmee accelereren de nieuwe modellen M140i driedeurs, M140i vijfdeurs, M240i Coupé en M240i Cabrio 0,3 seconden sneller dan hun voorlopers op het 0-100 km/u-sprintje. 

Voor de nieuwe 1 Serie M Performance-modellen met een zesbak duurt dit 4,8 seconden, met 8-traps Steptronic Sports-automaat 4,6 tellen. Maar het sprintje kan ook in slechts 4,4 seconden voorbij zijn, wanneer je xDrive intelligente vierwielaandrijving kiest. De 2 Serie M Performance Coupé doet even lang over de 0-100 km/u; voor de Cabrio noteert BMW respectievelijk 4,9, 4,7 en 4,6 seconden.

Het theoretisch verbruik van de 1 Serie M Performance drie- en vijfdeurs ligt op 7,4 l/100 km en de uitstoot op 169 gram CO2 per kilometer. De M240i-modellen verbruiken op papier tussen de 7,8 en 7,4 l/100 km, de CO2-uitstoot varieert tussen de 179 en 189 g/km.