Bentley 6.75 V8-motor

De 6.75 V8-motor, die al meegaat sinds 1959, zal tegelijk met de huidige generatie Bentley Mulsanne uit productie genomen worden. Dat kan overigens nog wel even duren.

Bentleys vlaggenschip Mulsanne heeft onder de indrukwekkende motorkap een 6,75 liter V8-motor liggen. Deze krachtbron uit de 'L Serie' stamt oorspronkelijk uit 1959 en is daarmee een van de oudste nog in productie zijnde motoren. Toenmalig merkeigenaar Rolls-Royce heeft de V8 ontworpen. In het Amerikaanse magazine Car and Driver kondigt Bentley-CEO echter het einde van de motor aan. 

Hij zegt dat de '6 3/4 liter', zoals de motor bij het merk wordt genoemd, 'de huidige Mulsanne niet zal overleven'. Nu is Bentleys topmodel pas dit voorjaar gefacelift, dus als de huidige generatie nog zo'n 5 jaar meegaat behaalt de motor een respectabele leeftijd van circa 62 jaar.

Reden voor het uit productie nemen is de steeds strengere regelgeving voor uitstoot en verbruik. Tijdens de levensduur is de potente motor regelmatig verbeterd. Vorig jaar werd 'ie nog voorzien van een twinturbo en nieuwe cilinderkop. Tegenwoordig levert de krachtbron circa 150 procent meer kracht (maximaal 530 pk vermogen en liefst 1.100 Nm koppel) dan bij de introductie. Het verbruik is met 40 procent verbeterd maar kennelijk is dat niet meer voldoende. 

Bentley Mulsanne

Pikant is dat BMW, tijdens het kortdurende eigendom van het merk dat uiteindelijk bij de Volkswagen Groep terechtkwam, de V8 al uit gebruik nam. De toen 40-jarige motor zou het niet meer waard zijn geweest om te updaten. Volkswagen dacht er anders over, verbeterde en herintroduceerde de krachtbron.

Overigens heeft Bentley tegenwoordig al een andere V8-motor in gebruik, bijvoorbeeld in de Continental GT. Dürheimer zegt echter in Car and Driver dat de volgende generatie Mulsanne een V12 zal krijgen.

De 6.75 V8-motor, die al meegaat sinds 1959, zal tegelijk met de huidige generatie Bentley Mulsanne uit productie genomen worden. Dat kan overigens nog wel even duren.

Bentleys vlaggenschip Mulsanne heeft onder de indrukwekkende motorkap een 6,75 liter V8-motor liggen. Deze krachtbron uit de 'L Serie' stamt oorspronkelijk uit 1959 en is daarmee een van de oudste nog in productie zijnde motoren. Toenmalig merkeigenaar Rolls-Royce heeft de V8 ontworpen. In het Amerikaanse magazine Car and Driver kondigt Bentley-CEO echter het einde van de motor aan. 

Hij zegt dat de '6 3/4 liter', zoals de motor bij het merk wordt genoemd, 'de huidige Mulsanne niet zal overleven'. Nu is Bentleys topmodel pas dit voorjaar gefacelift, dus als de huidige generatie nog zo'n 5 jaar meegaat behaalt de motor een respectabele leeftijd van circa 62 jaar.

Reden voor het uit productie nemen is de steeds strengere regelgeving voor uitstoot en verbruik. Tijdens de levensduur is de potente motor regelmatig verbeterd. Vorig jaar werd 'ie nog voorzien van een twinturbo en nieuwe cilinderkop. Tegenwoordig levert de krachtbron circa 150 procent meer kracht (maximaal 530 pk vermogen en liefst 1.100 Nm koppel) dan bij de introductie. Het verbruik is met 40 procent verbeterd maar kennelijk is dat niet meer voldoende. 

Pikant is dat BMW, tijdens het kortdurende eigendom van het merk dat uiteindelijk bij de Volkswagen Groep terechtkwam, de V8 al uit gebruik nam. De toen 40-jarige motor zou het niet meer waard zijn geweest om te updaten. Volkswagen dacht er anders over, verbeterde en herintroduceerde de krachtbron.

Overigens heeft Bentley tegenwoordig al een andere V8-motor in gebruik, bijvoorbeeld in de Continental GT. Dürheimer zegt echter in Car and Driver dat de volgende generatie Mulsanne een V12 zal krijgen.