Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo twijfelt of de nieuwe generatie Giulietta achterwielaandrijving moet krijgen. De hoge bazen bij Alfa Romeo willen het wel, maar als de markt er niet om vraagt dan heeft het geen zin.

Krijgt de nieuwe Alfa Romeo Giulietta voor- of achterwielaandrijving? Dat is de grote vraag die nu op het bureau van de grote bazen van het Italiaanse merk ligt. Alfa Romeo kondigde eerder aan dat al zijn toekomstige modellen worden aangedreven op de achterwielen, maar het merk wordt nu ingehaald door de tijd.

Topman Reid Bigland zegt tegen Autocar: “Het nieuwe Alfa-platform is geschikt voor de Giulietta, maar het hangt af van wat de klanten willen. Hoeveel achterwielaangedreven auto’s zijn er in dat segment? Het is een uitstervend ras. Als we het doen dan onderscheiden we onszelf, maar we moeten wel goed blijven kijken naar wat de vraag in de markt is.”

Om het platform van de Giulia en andere toekomstige Alfa’s geschikt te maken voor de kleinere Giulietta moeten er kostbare aanpassingen worden gedaan. Die moeten zichzelf wel terugverdienen. De andere, goedkopere optie is om het huidige platform, met voorwielaandrijving, door te ontwikkelen.

De vraag is nu: heeft het zin om een auto met achterwielaandrijving te maken, als de klanten in dat segment er niet om geven? Zelfs concurrent BMW, dat nu als enige merk een auto met achterwielaandrijving in het compacte segment aanbiedt, stapt bij de volgende generatie 1 Serie zeer waarschijnlijk over op voorwielaandrijving.

Hoe dan ook, door alle vraagstukken rondom de nieuwe Giulietta is de komst ervan uitgesteld. Insiders melden aan Autocar dat het model nog 3 jaar op zich laat wachten.