Automerk Spyker is weer 'een licht een afgetraind bedrijf'. En aangezien het CEO Victor Muller nooit aan dromen ontbreekt zijn er weer volop plannen voor de komende jaren. Te beginnen met de D8 Peking to Paris. 

Spyker wil het assortiment de komende jaren uitbreiden naar vier modellen. De productie zou moeten groeien naar vijfhonderd te bouwen auto's per jaar. Topman Victor Muller licht in een interview met magazine Autocar toe wat de plannen zijn, nu Spyker weer 'een licht een afgetraind bedrijf' is. 

In het Britse Coventry bouwt het van oorsprong Nederlandse merk inmiddels de C8 Preliator, de doorontwikkelde C8 Aileron die vorig jaar werd onthuld. Deze coupé krijgt algauw gezelschap van de C8 Preliator Spyder, die het bedrijf een maand geleden op de autosalon van Genève toonde. Hiervan verschijnen honderd stuks. Het is het eerste model dat gebruik zal maken van de V8-motor die Spyker voortaan gaat afnemen van Koenigsegg. Deze atmosferische motor met 5,0 liter inhoud kan 600 pk en 600 Nm koppel genereren.

De Spyker-V8 van Koenigsegg

D8 Peking to Paris

Muller bevestigt nu de komst van de D8 Peking to Paris, een SUV die al in 2006 in conceptvorm getoond werd (zij het toen nog als 'D12', dus met V12-motor). De ontwikkeling, die enkele jaren stillag vanwege de financiële problemen, wordt nu alsnog met partner Lotus voortgezet. Die zorgt onder meer voor het aluminium platform. Ook deze 'super-SUV' krijgt de Koenigsegg V8 onder de kap maar zal worden gecombineerd met elektromotor. Spyker hoopt de Peking to Paris volgend jaar in Genève te kunnen showen.

Om de grote productieaantallen te halen wil Muller het gamma verder aanvullen met een betaalbaarder model: de B6 Venator. Deze sportwagen met zescilindermotor zou voor de omzet kunnen zorgen die nodig is om Spyker-modellen bij meer dealers te kunnen verkopen, aldus de topman.