Om het milieu te ontzien introduceert Volkswagen enkele motorische innovaties. De belangrijkste is een nieuwe coasting-functie die de motor geheel uitschakelt.

Zoals elk jaar presenteren Volkswagen-technici op het Weense Motor Symposium nieuwtjes van het Duitse concern. Dit jaar staan de Volkswagen-praatjes in het teken van duurzame innovaties. Naast de aandrijflijn van de nieuwe e-Golf, met 300 km actieradius, presenteert Volkswagen in Wenen de nieuwe 1.0 TGI-motor van 90 pk en de TSI BlueMotion-motor voor de nieuwe Golf. 

De TGI-motor rijdt niet langer alleen op aardgas maar kan nu ook met benzine uit de voeten. Een verwarmingsproces beperkt de uitstoot van het broeikasgas methaan. In plaats van CNG (aardgas) maakt Volkswagen de krachtbron ook geschikt voor zogenaamd e-gas, een synthetisch equivalent dat met duurzame stroom uit water en CO2 wordt gemaakt. 

Nieuwe coasting-functie

Wanneer deze zomer de vernieuwde Golf met BlueMotion-benzinemotor verkrijgbaar wordt zal deze TSI-motor, in combinatie met de nieuwste DSG-transmissie, ook een nieuwtje herbergen. Tijdens het zogenaamde 'coasten', het rollen van de auto zonder gebruik te maken van de aandrijving, zal de motor voortaan geheel afslaan.

Volkswagen Golf

Eventueel benodigde stroom wordt dan tijdelijk verstrekt door een compact 12 V-elektromotortje. Zodra niet langer sprake is van coasting start de '1.5 TSI Evo'-motor weer, met behulp van een startmotor, door de DSG, of dankzij beide. 

De nieuwe techniek kost weinig. Het levert de autorijder vooral brandstofwinst op. Ten opzichte van auto's met een reguliere coasting-functie scheelt het 0,2 l/100 km in brandstofverbruik, in vergelijking met auto's zonder coasting-functie 0,4 l/100 km.