PSA, het moederbedrijf van Citroën, DS en Peugeot, is met General Motors in gesprek over de overname van het Duitse merk Opel. Wat is de aanleiding en wat betekent het voor het toekomstig auto-aanbod?

Gisteren maakten PSA en General Motors (GM) bekend dat ze hun samenwerking, die sinds 2012 bestaat, willen intensiveren. Er worden diverse mogelijkheden onderzocht maar - ook al houden de gesprekspartners een slag om de arm - de overname van het merk Opel wordt expliciet genoemd als mogelijkheid. Dat kan erop duiden dat gesprekken hierover zich al in een vergevorderd stadium bevinden.

Aanleiding voor GM om Opel van de hand te doen is dat het merk al 17 jaar op rij verlies maakt. Weliswaar zijn nieuwe modellen als de Astra en Mokka X goed door consumenten ontvangen maar het Duitse merk slaagt er niet in om deze populariteit om te zetten naar winstgevendheid. De aanstaande Brexit heeft de Britse Vauxhall-tak bovendien circa 400 miljoen Amerikaanse dollar minder waard gemaakt, waardoor ook afgelopen jaar geen zwarte cijfers geschreven konden worden. 

Nieuwe techniek 

In het verleden reageerden de Amerikanen bij GM panisch bij de gedachte dat hun techniek in handen zou komen van bijvoorbeeld de Chinezen of Russen. Verkoop aan het Franse PSA, waarmee toch al wordt samengewerkt, is dan een acceptabele uitkomst. PSA is na jaren van reorganiseren klaar voor expansie. Met Opel in de portefeuille erbij passeert het concern concurrent Renault en wordt het, na Volkswagen, de tweede grootste autobouwer van Europa. 

Techniek elektrische Opel Ampera-e

Over het algemeen zien branche-analisten de voordelen in schaalvergroting en de daaruit volgende lagere productiekosten, plus kostenbesparingen door gezamenlijke inkoop van onderdelen. Daarnaast consolideert het de positie van PSA als autobouwer van compacte modellen. Maar het allerbelangrijkste lijkt toch wel de toegang tot belangrijke technologie. Het Franse bedrijf zou in het bijzonder geïnteresseerd zijn in de techniek van elektrische auto's als de Ampera-E. Mocht de deal doorgaan dan zullen diverse Peugeots en Citroëns in de toekomst ook op deze manier geëlektrificeerd worden. 

Eigen gezicht

Om de overname te doen slagen is het belangrijk dat vooral de merken Peugeot en Opel een eigen gezicht krijgen, zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Beide mikken nu op dezelfde kopersgroep en bieden vergelijkbare modellen. Als het niet lukt de twee een eigen smoel te geven, zoals de aparte Citroën-modellen zich duidelijk onderscheiden van hun onderhuids verweven Peugeot-broeders, zouden zomaar een aantal 'dubbele' modellen in de toekomst kunnen sneuvelen.