Kia heeft op zijn Europese hoofdkantoor in Frankfurt de nieuwe Picanto onthuld. We mogen er nog niet mee rijden, maar verder kunnen we je bijna alles over het nieuwe model vertellen.

We durven na vandaag wel te zeggen dat Kia met de nieuwe Picanto weer voorop loopt in het stadsautosegment. Hoewel de uitgaande Picanto nog helemaal niet verouderd is, staat hier in Frankfurt toch al een compleet nieuwe generatie. Michael Cole, COO van Kia Europe, zegt daarover: “Het is belangrijk om voorop te blijven lopen. Klanten waarderen het karakter van de Picanto en dat kun je alleen behouden door te vernieuwen.”

Vorige maand liet het merk al de eerste foto’s zien van de GT Line, de topversie die alleen leverbaar wordt met 100 pk sterke 1.0 T-GDI-motor. Nu krijgen we ook de gewone uitvoering (de rode auto op de foto's) zonder sportieve aankleding te zien. Ook die smoelt goed, de Picanto ziet er een stuk serieuzer uit dan voorheen. Cole: "Hij moet ook wat serieuzer zijn, om de volwassenheid van het nieuwe model te benadrukken. Maar hij is nog steeds leuk. Vergelijk dit eens met een stadsauto van 10 jaar geleden, dan kun je alleen maar zeggen: wauw!"

Uiteraard wordt ons bij de presentatie van het model verteld dat de nieuwe Picanto ruimer is, maar om dat te ervaren nemen we zelf plaats in het nieuwe model. Vooral de ruimtewinst op de achterbank is waarneembaar. Zelfs bovengemiddeld lange passagiers vinden hier een prima plaats, de Picanto is zonder twijfel een van de ruimste auto’s in zijn segment. Ook voorin trouwens, waar hij breder lijkt dan voorheen maar het niet is. De stoelen zitten erg prettig en je vindt eenvoudig een goede zitpositie. Dat het stuur alleen in hoogte is te verstellen maakt niet eens echt uit.

Mooie kunststoffen, degelijke knoppen en een mooi beeldscherm.

Niet groter

De Picanto is aan de buitenkant overigens níet groter. Product Manager Alper Celik zegt daarover: "Een stadsauto moet niet groter worden. Mensen willen een kleine, wendbare auto. Als je ‘m te groot maakt, is het geen stadsauto meer." Daarom is het knap dat Kia de kofferbak fors heeft weten te vergroten, tot 254 liter. Dat is mogelijk omdat de overhang achter iets groter is geworden.

Het dashboard is breed opgezet om het ruime gevoel te benadrukken en ziet er keurig uit. Mooie kunststoffen, degelijke knoppen en een mooi beeldscherm (optioneel) zorgen ervoor dat de Picanto voorop loopt in zijn segment. Stuurverwarming? Geen probleem. Het is slechts een voorbeeld van de vele optiemogelijkheden in het nieuwe model.

Naast de genoemde 1.0 turbomotor wordt de Picanto ook leverbaar met een 66 pk sterke 1.0 en een 1.2 met 84 pk. Die kennen we uit de huidige Picanto, die overigens in rap tempo uitverkocht begint te raken. “Dat is al een hele goede auto, dus het was een uitdaging om de nieuwe nog beter te maken. Met name op de gebieden veiligheid, infotainment en ruimte hebben we grote stappen gezet”, aldus Michael Cole nogmaals.

De nieuwe Picanto verschijnt begin april bij de Nederlandse dealers, de prijzen worden waarschijnlijk begin maart bekend gemaakt. Op 29 maart brengen we je vanuit Barcelona de eerste rij-indruk.