Is 2017 het jaar van de SUV? Nooit eerder verwachtten we zóveel nieuwe SUV-modellen. In de schaduw daarvan zien we dit jaar de elektrische auto volwassen worden en slimme techniek nog meer werk uit handen van de bestuurder nemen. Langzaam maar zeker verandert mobiliteit zoals we die nu kennen. Het fundament voor autonoom rijden, the connected car en autodelen is gelegd en ook in 2017 worden weer grote stappen gezet op die gebieden.

2017 is ook het jaar dat het definitief over en uit is met de bijtellingspret. Alleen elektrische auto’s krijgen nog korting en verder moet iedereen 22 procent van de prijs van de auto bij zijn salaris optellen. Misschien niet zo leuk als je gewend bent om weinig bijtelling te betalen, maar bekijk het van de positieve kant: je hebt nu veel meer om uit te kiezen dan alleen een paar zuinige dieselmodellen of hybrides.

Opel Ampera-e

Maar elektrische auto’s dus?

2017 zou zomaar eens het jaar kunnen worden waarin elektrisch rijden een vlucht neemt. Niet alleen vanwege de bijtellingskorting, maar ook omdat de actieradius van betaalbare modellen steeds bruikbaarder wordt. Het voorlopige hoogtepunt is de Opel Ampera-e, de eerste ‘betaalbare’ elektrische auto met een theoretische actieradius van 500 kilometer is. Hij komt in het voorjaar naar Nederland. Andere merken anticiperen op de komst van de Opel, afgelopen jaar kregen onder andere de Volkswagen e-Golf, Renault Zoe en BMW i3 al een krachtiger accupakket en dit jaar volgt de vernieuwde Nissan Leaf.

Je had het over SUV’s, welke kunnen we verwachten dan?

Zóveel SUV’s in een jaar zagen we niet eerder. In 2017 verschijnen er weer heel veel nieuwe namen op het toneel. Soms gaat dat ten koste van een MPV. Neem bijvoorbeeld de opvolger van de Citroën C3 Picasso, die in het najaar wordt gepresenteerd. De Opel Meriva krijgt zelfs twee SUV-opvolgers: eerst de compacte Crossland X en na de zomer de daarop gebaseerde Grandland X. Ook de Hyundai ix20 gaat verder als SUV. Meer nieuwelingen zijn de compacte Seat Arona (eind 2017) en zijn zusje van Volkswagen. De nieuwe Mini Countryman, die in Nederland wordt gebouwd, mag niet onvermeld blijven. In februari verschijnt ‘ie bij de dealers.

Jeep Compass

Kijken we naar de iets grotere SUV's, dan komen we uit bij diverse bekende namen die in 2017 in het nieuw worden gestoken. Een bloemlezing: de Peugeot 3008 (januari), de Mazda CX-5 (voorjaar), de Jeep Compass (tweede helft 2017) en de Skoda Yeti (onthulling eind dit jaar). Van de 3008 komt ook nog een verlengde versie met de naam 5008, die de concurrentie aangaat met de Volkswagen Tiguan Allspace – de zevenzits variant die deze maand wordt onthuld. Ook verwachten we een SUV van Volvo onder de XC60, de XC40, te mogen verwelkomen.  

En grote SUV’s?

Ook in de grotere segmenten staat ons heel wat te wachten. Alfa Romeo maakt zijn debuut met de Stelvio, die in het voorjaar de Nederlandse wegen gaat verkennen. Datzelfde geldt voor de Audi Q5 en de nieuwe Land Rover Discovery. De Kodiaq, de eerste middenklasse-SUV van Skoda, verschijnt in maart bij de dealers en gaat de concurrentie aan met de Renault Koleos en Honda CR-V. Op die laatste twee moet je nog wel iets langer wachten, de CR-V komt pas na de zomer naar Nederland, de Koleos verwachten we in het tweede kwartaal te kunnen rijden. Zijn we er dan al? Nee, want we krijgen ook nog een nieuwe BMW X3, die waarschijnlijk al binnen 3 maanden aan de wereld wordt getoond. De nieuwe generatie Infiniti QX50 en de eerste SUV van luxemerk DS hopen we ook al snel te zien.

En dan is er nog een auto die je geen SUV mag noemen: de Jeep Wrangler. Dat is namelijk een terreinauto. Het iconische model wordt dit jaar helemaal vernieuwd. Het uiterlijk blijft stoer als altijd, maar de techniek zal helemaal nieuw zijn.

Oké, maar ik wil liever een normale auto

Dat komt goed uit, want ook in de ‘klassieke’ segmenten is er veel nieuws te melden. Wat dacht je van een compleet nieuwe Kia Picanto? Op de autosalon van Genève in maart kun je die voor het eerst van dichtbij bekijken. Zijn grotere broer, de Rio, werd afgelopen jaar al onthuld en staat aan het begin van het voorjaar in de Nederlandse winkels. Rond die tijd verwachten we ook de nieuwe Nissan Micra in Nederland te kunnen bewonderen. Ford toonde in november de nieuwe Fiesta aan de wereld en brengt die auto in de zomer naar ons land.

Suzuki Swift

Er is meer belangrijk nieuws in het compacte segment. We krijgen dit jaar de nieuwe generatie Volkswagen Polo voor het eerst te zien en Seat trekt het doek af van broertje Ibiza. Suzuki heeft op het randje van 2016 de nieuwe Swift onthuld en zet deze na de zomer bij de Nederlandse dealers. En als het een beetje meezit dan is 2017 ook het jaar van de nieuwe generatie Fiat Punto.

Hoe zit het met het zakelijke segment?

In de C- en D-segmenten, zoals de zakelijke klassen ook wel genoemd worden, starten we deze maand al met de Fiat Tipo Hatchback en Stationwagon. In maart volgen de nieuwe Honda Civic en Hyundai i30. Van de nieuwe Subaru Impreza is nog steeds niet duidelijk of deze naar Europa komt, maar áls het gebeurt dan is het in 2017.

Kijken we naar de middenklasse-modellen, dan brengt 2017 weinig maar wel belangrijk nieuws. Opel verscheept in het tweede kwartaal de nieuwe Insignia Grand Sport naar de dealers, later gevolgd door de Sports Tourer en Country Tourer. Verder mikken we op de onthulling van de nieuwe generatie BMW 3 Serie na de zomer en kunnen we deze maand al de nieuwe A5 Sportback en in maart ook de A5 Cabriolet bij de Audi-dealers verwachten.

Een beetje luxe, zit dat er nog in voor 2017?

In het hoge middensegment hebben we twee nieuwkomers, Volkswagen en Kia zetten hun eerste stapjes in dit door Audi, BMW en Mercedes-Benz gedomineerde gedeelte van de markt. Volkswagen komt met de Arteon, min of meer de opvolger van de CC, en ook Kia presenteert een vierdeurs coupé. Die auto wordt deze maand al aan het grote publiek getoond op de autoshow van Detroit.

BMW 5 Serie

De gevestigde orde zit ondertussen niet stil, de nieuwe BMW 5 Serie arriveert in februari in Nederland en in dezelfde maand onthult het merk de 5 Serie Touring. Ook Jaguar houdt zich bezig met stationwagons, van de XF komt een Sportbrake-uitvoering en die krijgen we in de eerste helft van het jaar te zien. Mercedes-Benz zet nieuwe varianten van de E-Klasse in de showroom: de Coupé, Cabriolet en All Terrain.

Zowel Audi als Lexus presenteert dit jaar zijn nieuwe vlaggenschip aan de wereld. De Lexus LS wordt deze maand al getoond op de autoshow van Detroit, de nieuwe Audi A8 zal nog voor de zomer onder het laken vandaan kruipen. Een bijzondere nieuwkomer is de Porsche Panamera ‘Sport Turismo’, een stationwagon-achtige variant van de Panamera.

Krijgen we ook nog wat snelle jongens te zien dit jaar?

Uiteraard. Wat dacht je van de nieuwe Aston Martin V8 Vantage? Wanneer ‘ie precies komt durven we nog niet te zeggen, waarschijnlijk in de tweede helft van het jaar. Van de Lexus LC weten we wel al wanneer hij komt, namelijk in het voorjaar. Meer luxe dan sport, maar wel snel: de Bentley Continental GT. Op basis van de nieuwe Flying Spur verschijnt na meer dan 10 jaar in 2017 de opvolger.

Je bent meer op zoek naar een betaalbare sportwagen? Dan is de nieuwe Alpine misschien wat voor je. Dit merk maakt onder de vleugels van Renault zijn comeback in 2017, met een compacte coupé.

Bekende namen allemaal, maar al die veelbelovende start-ups dan?

Vanuit China en Silicon Valley zijn we de afgelopen tijd overspoeld met nieuwe merken: Faraday Future, Fisker Automotive, Techrules, Lucid Motors, Lynk & Co, Nio en noem ze allemaal maar op. De afgelopen jaren kregen we al wat (veelbelovende) proefballonnetjes te zien, maar geen van deze merken gaat in 2017 de Nederlandse markt betreden. Het herboren merk Fisker heeft wel beloofd om dit jaar de productieversie van zijn nieuwe elektrische auto EMotion te laten zien, maar de productie begint volgend jaar pas. Techrules showt in maart op de autosalon van Genève de GT96. Deze auto heeft niet alleen elektromotoren, maar ook turbinetechniek. Veelbelovend allemaal! Ook in 2017 gaan we deze ontwikkelingen nauwgezet voor je volgen.

Proost! Op een mooi autojaar!

Is 2017 het jaar van de SUV? Nooit eerder verwachtten we zóveel nieuwe SUV-modellen. In de schaduw daarvan zien we dit jaar de elektrische auto volwassen worden en slimme techniek nog meer werk uit handen van de bestuurder nemen. Langzaam maar zeker verandert mobiliteit zoals we die nu kennen. Het fundament voor autonoom rijden, the connected car en autodelen is gelegd en ook in 2017 worden weer grote stappen gezet op die gebieden.

2017 is ook het jaar dat het definitief over en uit is met de bijtellingspret. Alleen elektrische auto’s krijgen nog korting en verder moet iedereen 22 procent van de prijs van de auto bij zijn salaris optellen. Misschien niet zo leuk als je gewend bent om weinig bijtelling te betalen, maar bekijk het van de positieve kant: je hebt nu veel meer om uit te kiezen dan alleen een paar zuinige dieselmodellen of hybrides.

Maar elektrische auto’s dus?

2017 zou zomaar eens het jaar kunnen worden waarin elektrisch rijden een vlucht neemt. Niet alleen vanwege de bijtellingskorting, maar ook omdat de actieradius van betaalbare modellen steeds bruikbaarder wordt. Het voorlopige hoogtepunt is de Opel Ampera-e, de eerste ‘betaalbare’ elektrische auto met een theoretische actieradius van 500 kilometer is. Hij komt in het voorjaar naar Nederland. Andere merken anticiperen op de komst van de Opel, afgelopen jaar kregen onder andere de Volkswagen e-Golf, Renault Zoe en BMW i3 al een krachtiger accupakket en dit jaar volgt de vernieuwde Nissan Leaf.

Je had het over SUV’s, welke kunnen we verwachten dan?

Zóveel SUV’s in een jaar zagen we niet eerder. In 2017 verschijnen er weer heel veel nieuwe namen op het toneel. Soms gaat dat ten koste van een MPV. Neem bijvoorbeeld de opvolger van de Citroën C3 Picasso, die in het najaar wordt gepresenteerd. De Opel Meriva krijgt zelfs twee SUV-opvolgers: eerst de compacte Crossland X en na de zomer de daarop gebaseerde Grandland X. Ook de Hyundai ix20 gaat verder als SUV. Meer nieuwelingen zijn de compacte Seat Arona (eind 2017) en zijn zusje van Volkswagen. De nieuwe Mini Countryman, die in Nederland wordt gebouwd, mag niet onvermeld blijven. In februari verschijnt ‘ie bij de dealers.

Kijken we naar de iets grotere SUV's, dan komen we uit bij diverse bekende namen die in 2017 in het nieuw worden gestoken. Een bloemlezing: de Peugeot 3008 (januari), de Mazda CX-5 (voorjaar), de Jeep Compass (tweede helft 2017) en de Skoda Yeti (onthulling eind dit jaar). Van de 3008 komt ook nog een verlengde versie met de naam 5008, die de concurrentie aangaat met de Volkswagen Tiguan Allspace – de zevenzits variant die deze maand wordt onthuld. Ook verwachten we een SUV van Volvo onder de XC60, de XC40, te mogen verwelkomen.  

En grote SUV’s?

Ook in de grotere segmenten staat ons heel wat te wachten. Alfa Romeo maakt zijn debuut met de Stelvio, die in het voorjaar de Nederlandse wegen gaat verkennen. Datzelfde geldt voor de Audi Q5 en de nieuwe Land Rover Discovery. De Kodiaq, de eerste middenklasse-SUV van Skoda, verschijnt in maart bij de dealers en gaat de concurrentie aan met de Renault Koleos en Honda CR-V. Op die laatste twee moet je nog wel iets langer wachten, de CR-V komt pas na de zomer naar Nederland, de Koleos verwachten we in het tweede kwartaal te kunnen rijden. Zijn we er dan al? Nee, want we krijgen ook nog een nieuwe BMW X3, die waarschijnlijk al binnen 3 maanden aan de wereld wordt getoond. De nieuwe generatie Infiniti QX50 en de eerste SUV van luxemerk DS hopen we ook al snel te zien.

En dan is er nog een auto die je geen SUV mag noemen: de Jeep Wrangler. Dat is namelijk een terreinauto. Het iconische model wordt dit jaar helemaal vernieuwd. Het uiterlijk blijft stoer als altijd, maar de techniek zal helemaal nieuw zijn.

Oké, maar ik wil liever een normale auto

Dat komt goed uit, want ook in de ‘klassieke’ segmenten is er veel nieuws te melden. Wat dacht je van een compleet nieuwe Kia Picanto? Op de autosalon van Genève in maart kun je die voor het eerst van dichtbij bekijken. Zijn grotere broer, de Rio, werd afgelopen jaar al onthuld en staat aan het begin van het voorjaar in de Nederlandse winkels. Rond die tijd verwachten we ook de nieuwe Nissan Micra in Nederland te kunnen bewonderen. Ford toonde in november de nieuwe Fiesta aan de wereld en brengt die auto in de zomer naar ons land.

Er is meer belangrijk nieuws in het compacte segment. We krijgen dit jaar de nieuwe generatie Volkswagen Polo voor het eerst te zien en Seat trekt het doek af van broertje Ibiza. Suzuki heeft op het randje van 2016 de nieuwe Swift onthuld en zet deze na de zomer bij de Nederlandse dealers. En als het een beetje meezit dan is 2017 ook het jaar van de nieuwe generatie Fiat Punto.

Hoe zit het met het zakelijke segment?

In de C- en D-segmenten, zoals de zakelijke klassen ook wel genoemd worden, starten we deze maand al met de Fiat Tipo Hatchback en Stationwagon. In maart volgen de nieuwe Honda Civic en Hyundai i30. Van de nieuwe Subaru Impreza is nog steeds niet duidelijk of deze naar Europa komt, maar áls het gebeurt dan is het in 2017.

Kijken we naar de middenklasse-modellen, dan brengt 2017 weinig maar wel belangrijk nieuws. Opel verscheept in het tweede kwartaal de nieuwe Insignia Grand Sport naar de dealers, later gevolgd door de Sports Tourer en Country Tourer. Verder mikken we op de onthulling van de nieuwe generatie BMW 3 Serie na de zomer en kunnen we deze maand al de nieuwe A5 Sportback en in maart ook de A5 Cabriolet bij de Audi-dealers verwachten.

Een beetje luxe, zit dat er nog in voor 2017?

In het hoge middensegment hebben we twee nieuwkomers, Volkswagen en Kia zetten hun eerste stapjes in dit door Audi, BMW en Mercedes-Benz gedomineerde gedeelte van de markt. Volkswagen komt met de Arteon, min of meer de opvolger van de CC, en ook Kia presenteert een vierdeurs coupé. Die auto wordt deze maand al aan het grote publiek getoond op de autoshow van Detroit.

De gevestigde orde zit ondertussen niet stil, de nieuwe BMW 5 Serie arriveert in februari in Nederland en in dezelfde maand onthult het merk de 5 Serie Touring. Ook Jaguar houdt zich bezig met stationwagons, van de XF komt een Sportbrake-uitvoering en die krijgen we in de eerste helft van het jaar te zien. Mercedes-Benz zet nieuwe varianten van de E-Klasse in de showroom: de Coupé, Cabriolet en All Terrain.

Zowel Audi als Lexus presenteert dit jaar zijn nieuwe vlaggenschip aan de wereld. De Lexus LS wordt deze maand al getoond op de autoshow van Detroit, de nieuwe Audi A8 zal nog voor de zomer onder het laken vandaan kruipen. Een bijzondere nieuwkomer is de Porsche Panamera ‘Sport Turismo’, een stationwagon-achtige variant van de Panamera.

Krijgen we ook nog wat snelle jongens te zien dit jaar?

Uiteraard. Wat dacht je van de nieuwe Aston Martin V8 Vantage? Wanneer ‘ie precies komt durven we nog niet te zeggen, waarschijnlijk in de tweede helft van het jaar. Van de Lexus LC weten we wel al wanneer hij komt, namelijk in het voorjaar. Meer luxe dan sport, maar wel snel: de Bentley Continental GT. Op basis van de nieuwe Flying Spur verschijnt na meer dan 10 jaar in 2017 de opvolger.

Je bent meer op zoek naar een betaalbare sportwagen? Dan is de nieuwe Alpine misschien wat voor je. Dit merk maakt onder de vleugels van Renault zijn comeback in 2017, met een compacte coupé.

Bekende namen allemaal, maar al die veelbelovende start-ups dan?

Vanuit China en Silicon Valley zijn we de afgelopen tijd overspoeld met nieuwe merken: Faraday Future, Fisker Automotive, Techrules, Lucid Motors, Lynk & Co, Nio en noem ze allemaal maar op. De afgelopen jaren kregen we al wat (veelbelovende) proefballonnetjes te zien, maar geen van deze merken gaat in 2017 de Nederlandse markt betreden. Het herboren merk Fisker heeft wel beloofd om dit jaar de productieversie van zijn nieuwe elektrische auto EMotion te laten zien, maar de productie begint volgend jaar pas. Techrules showt in maart op de autosalon van Genève de GT96. Deze auto heeft niet alleen elektromotoren, maar ook turbinetechniek. Veelbelovend allemaal! Ook in 2017 gaan we deze ontwikkelingen nauwgezet voor je volgen.

Proost! Op een mooi autojaar!