Na jaren van beloftes komt de productie van elektrische auto's eindelijk echt op gang. Mooi natuurlijk, maar waar komen straks de batterijen vandaan voor al deze auto’s?

De grootste uitdaging voor de auto-industrie de komende jaren, is om te zorgen voor voldoende productiecapaciteit om aan de vraag naar batterijen te kunnen voldoen. Bijna alle grote autofabrikanten brengen binnen 3 jaar elektrische auto’s met een groot rijbereik op de markt. Auto’s die krachtige lithium-ion accu’s nodig hebben, maar waar gaan die geproduceerd worden?

Het is de vraag die autofabrikanten samen met toeleveranciers moeten beantwoorden. Tesla bouwt in samenwerking met Panasonic op dit moment de grootste batterijfabriek ter wereld, die jaarlijks 35 gigawattuur (1 GWh is 1 miljoen kWh) aan batterijcapaciteit gaat produceren. Dat zal in 2020 zijn. Een gigantisch project, maar om dat in perspectief te zetten: alleen al Volkswagen verwacht in 2025 jaarlijks 200 GWh capaciteit aan accu’s nodig te hebben. Oftewel: bijna 6 megafabrieken. Technici van Volkswagen hebben uitgerekend dat als bij alle autofabrikanten in 2025 ongeveer een kwart van de auto’s elektrisch is aangedreven, dat er veertig megafabrieken zoals die van Tesla nodig zijn.

Dat betekent dat autofabrikanten en batterijleveranciers nu moeten beginnen met bouwen van nieuwe fabrieken. Bij Tesla zit er tussen het moment dat de eerste paal de grond in ging tot aan het benutten van de volledige productiecapaciteit 6 jaar. Grote accuproducenten, zoals A123 Systems, AESC, LG en Samsung, gaan de komende jaren hun productie opschalen, maar niet genoeg om aan alle vraag te kunnen voldoen. Sommige automerken, zoals Toyota en Mitsubishi, zijn een joint venture gestart met een accufabrikant om de productie veilig te stellen. Maar ook bij die samenwerkingsverbanden geldt: er moet (nog) meer geïnvesteerd gaan worden.

Als de opschaling van de batterijproductie de komende jaren de vraag niet enigszins bijhoudt, dan kunnen alle goede bedoelingen van autofabrikanten om elektrische auto’s op de markt te brengen nog wel eens afgeremd worden. Zonder batterijen geen elektrische auto.