Volkswagen I.D. Concept

De elektrische Volkswagen I.D. die in 2019 verschijnt krijgt een groot bereik en een kleine prijs. Of, zoals het merk het zegt: 'een elektrische auto voor de prijs van een diesel'. 

De Volkswagen I.D., de 'Golf onder de elektrische auto's', krijgt een aantrekkelijke prijs. Het merk hanteert voor de instapversie een richtprijs van slechts 20.000 euro. De topuitvoering zou niet meer dan 30.000 euro moeten kosten.

"Het wordt een voertuig met de buitenmaten van de Golf, the capaciteiten van een Tesla [Model 3 - red.], voor de prijs van een diesel", vertelde bestuursvoorzitter Herbert Diess de pers deze week. Diverse Volkswagen-topmannen spraken de afgelopen dagen tijdens diverse gelegenheden met de pers over de I.D.

De I.D. wordt een voertuig met de buitenmaten van de Golf, the capaciteiten van een Tesla, voor de prijs van een diesel

Vanaf 2019 verwachten we de Volkswagen I.D., een nieuwe familie auto's die volledig elektrisch wordt aangedreven. Voor de Europese markt verschijnt eerst de gelijknamige vijfdeurs hatchback, dan een cross-over (de 'I.D. Cross') en in 2022 de retro-uitvoering van de klassieke VW-bus ('de I.D. Buzz').

Volkswagen mikt op een officiële actieradius van 400 tot 600 kilometer, in de praktijk kom je dan 300 tot 450 km ver op een lading stroom. Dat de prijs van de auto, ondanks het grote accupakket, laag kan blijven heeft te maken met het MEB-platform, een flexibele bodemplaat die Volkswagen zal gebruiken voor alle drie de Europese I.D.'s plus de twee Amerikaanse versies. Zo worden kosten bespaard.

Snellaadnetwerk

Strategisch directeur Thomas Sedran lichtte ook het Europese snellaadnetwerk toe, een gezamenlijke ontwikkeling van Volkswagen BMW, Mercedes-Benz en Ford. Vanaf volgend jaar zullen op vierhonderd locaties langs de Europese snelwegen zulke laadplekken verschijnen. Het maximale laadvermogen ligt er op 350 kW, meer dan het dubbele van de huidige Tesla-snellaadstations. 

De combinatie van een betaalbare auto met grote actieradius en de beschikbaarheid van een dekkend laadnetwerk zal zeker bijdragen aan de overgang van rijden op fossiele brandstoffen naar elektrische mobiliteit.