Al sinds de onthulling van het studiemodel in 2012 wachten we met smart op de Porsche Panamera Sport Turismo. Vandaag is het dan eindelijk zover.
Porsche presenteert op de autosalon van Genève volgende week de Panamera Sport Turismo, de meest praktische Panamera ooit. Hij is niet langer dan de hatchback, wel ruimer. De bagageruimte is onder het afdekzeil 25 liter groter en meet 520 liter. De achterbank kan in drie delen automatisch omlaag worden geklapt voor een laadruimte van 1.390 liter, 50 liter meer dan de gewone Panamera heeft.
Praktische aspecten zijn onder andere de lage tildrempel van iets meer dan 62 centimeter en de elektrisch bedienbare achterklep. Op de achterbank is er meer hoofdruimte beschikbaar door de hogere daklijn. De Sport Turismo is de enige Panamera die leverbaar is met drie zitplaatsen op de achterbank. Porsche spreekt over een 2+1-opstelling, omdat de middelste zitplaats meer geschikt is voor korte ritten. Op verzoek levert het merk de auto ook als vierzitter met elektrisch verstelbare achterstoelen.
Bijzonder is de actieve achterspoiler, die meer neerwaartse druk kan genereren bij hogere snelheden. In de standaard rijmodus treedt de spoiler pas in werking boven de 170 km/u, maar in de sportstanden al bij 90 km/u. Als het panoramadak wordt geopend dan draait de spoiler naar boven toe om het windgeruis te verminderen.
Porsche levert de Sport Turismo met vijf verschillende motoren, waaronder een diesel en de plug-in hybride-versie E-Hybrid. De prijzen zijn al bekend en beginnen bij 120.100 euro voor de Panamera 4 Sport Turismo met 330 pk. De meerprijs ten opzichte van de gewone Panamera in die uitvoering is 6.100 euro. Bestellen kan per direct, de leveringen beginnen in oktober.
benzine | ||
Panamera 4 | 330 pk | 120.100 euro |
Panamera 4S | 440 pk | 147.300 euro |
Panamera 4 E-Hybrid | 462 pk | 120.700 euro |
Panamera Turbo | 550 pk | 199.700 euro |
diesel | ||
Panamera 4S Diesel | 422 pk | 155.600 euro |