Tijdens de afgelopen Autosalon van Frankfurt maakten we kennis met de nieuwe Toyota Land Cruiser. Dat 'nieuwe' namen we toen al met een korreltje zout, al maakt dat de auto niet minder interessant. Toyota belooft nog steeds onovertroffen terreincapaciteiten, door vast te houden aan het traditionele ladderchassis. Om te bewijzen wat de Land Cruiser kan, mag ik ermee spelen in de Beekse Bergen. 

Geen uitgebreide rijtest van de Toyota Land Cruiser op de openbare weg, maar eentje in z'n natuurlijke habitat dit keer. Opvallend, want de grootste wijzigingen geven juist iets meer luxe SUV-gevoel. Het interieur van de vernieuwde Land Cruiser oogt een stuk fraaier en is afgewerkt met mooie materialen. De nieuwe neus boet weliswaar niets in aan onverzettelijkheid, hij oogt wel een stuk zakelijker dan voorheen.

In de Beekse Bergen

Toyota Land Cruiser (foto: Toyota Nederland)

Toyota nodigt mij uit bij Safaripark Beekse Bergen, waar zich ook een offroad-terrein bevindt. In een druilerige atmosfeer zie ik glibberige bospaden en diep uitgereden sporen. Op de achtergrond een indrukwekkende heuvel, die duidelijk bedoeld is om te beklimmen. Er is zelfs een meertje, wat nadrukkelijk vraagt om bevaren te worden door een Land Cruiser. Uitdagingen zijn er hier te over en al snel is één ding duidelijk. De auto's zijn hier niet om gespaard te worden.

Onder de banden loeren

Ook al houdt de nieuwe Toyota Land Cruiser duidelijk vast aan tradities, er is zeker interessant nieuws te melden. De belangrijkste noviteit is de camera met zicht 'onder de voorwielen'. Door slim gebruik te maken van de frontcamera en de projectie van bewegende hulplijnen zie je precies waar je banden op staan en waar je ze straks op gaat zetten. Bij rijden over zand is het niet nodig en bij dieper water werkt het niet, maar bij het beklimmen van (scherpe) stenen of rotsen kan het gevaarlijk gripverlies en lekgereden banden voorkomen.

De camera's rondom zijn überhaupt prettig bij het beklimmen van hellingen, omdat het de dode hoeken voor en langs de auto wegneemt. Dat helpt bij het kiezen van de route. Tijdens het beklimmen en afdalen van de uitdagende hellingen op het offroad-circuit houd ik hiermee een perfect zicht rond de auto. Dankzij de meedraaiende hulplijnen kan ik de auto zeer nauwkeurig positioneren, terwijl ik in wezen geen zicht heb op de route.

Kruipen als een schildpad

Toyota Land Cruiser

De Toyota Land Cruisers die meedoen aan het evenement hebben geen speciale voorzieningen. Het zijn standaard auto's met af-fabriek Offroad-pakket. Ze staan zelfs op straatbanden en de bandenspanning is niet verlaagd voor meer grip. Je kunt er dus zó de snelweg mee op. Juist deze gegevens maken de prestaties die de Land Cruiser laat zien indrukwekkend. Zeker wanneer we de Crawl-stand gaan gebruiken, waarvoor Toyota de metafoor van een babyschildpad gebruikt. Babyschildpadden 'schuiven' immers met hun buik op de grond over het strand, terwijl hun vier flippers zoeken naar grip.

De Crawl-stand is een soort cruise control voor het terrein. Je kunt hem instellen van 1 tot 5 mijl per uur, waarbij de Land Cruiser zo goed mogelijk zal proberen om deze snelheid vast te houden. Lukt dit niet, meestal door gripverlies, dan merk je duidelijk dat de techniek aan het werk gaat en de kracht optimaal verdeelt. Zelfs als ik mij praktisch vast rijd op een helling weet de auto zich eruit te redden. Dit gebeurt met zo weinig snelheid dat het aanvoelt alsof de auto stilstaat, maar enkele ogenblikken later vindt de auto toch een beetje grip en vervolg ik mijn weg omhoog. Indrukwekkend.

Ook ter zee z'n mannetje

Standaard kan de Toyota Land Cruiser door maximaal 70 centimeter water rijden, en in de Beekse Bergen zoeken we deze grens op. Via een soort boothelling dalen we af naar het meer, waar ik 'n stuk door diep water rijd. Wanneer ik enige snelheid maak ontstaat er een mooie boeggolf, al ware de Land Cruiser een boot. Een indrukwekkend gezicht, dat nauwlettend via de frontcamera gadegeslagen kan worden. 

Kon alles, kan nog steeds alles

Toyota Land Cruiser

Maar wat heeft dit evenement ons nu gebracht? Voornamelijk de bevestiging dat een Toyota Land Cruiser zo goed als alles kan. Veel nieuwswaarde heeft deze mededeling niet, want ook de vorige Land Cruiser kon alles al.

Je huidige Land Cruiser inruilen voor deze doe je waarschijnlijk omdat je 'm mooier vindt of het nieuwe interieur waardeert, maar niet voor betere offroad-kwaliteiten. Zeggen de looks je niets, dan kun je beter nog 20 jaar doorrijden met je huidige. Want die leeftijd haalt 'ie ongetwijfeld.

Deze week bij de dealer

De vernieuwde Toyota Land Cruiser staat vanaf deze week bij de dealer. Dankzij de efficiënte motor is de vanafprijs met 69.575 euro, voor de driedeursvariant, relatief gunstig. Een vijfdeurs kost minimaal 83.760. Ondernemers en bedrijven rijden al een variant op grijs kenteken vanaf 44.192 euro, zonder btw.

Tijdens de afgelopen Autosalon van Frankfurt maakten we kennis met de nieuwe Toyota Land Cruiser. Dat 'nieuwe' namen we toen al met een korreltje zout, al maakt dat de auto niet minder interessant. Toyota belooft nog steeds onovertroffen terreincapaciteiten, door vast te houden aan het traditionele ladderchassis. Om te bewijzen wat de Land Cruiser kan, mag ik ermee spelen in de Beekse Bergen. 

Geen uitgebreide rijtest van de Toyota Land Cruiser op de openbare weg, maar eentje in z'n natuurlijke habitat dit keer. Opvallend, want de grootste wijzigingen geven juist iets meer luxe SUV-gevoel. Het interieur van de vernieuwde Land Cruiser oogt een stuk fraaier en is afgewerkt met mooie materialen. De nieuwe neus boet weliswaar niets in aan onverzettelijkheid, hij oogt wel een stuk zakelijker dan voorheen.

In de Beekse Bergen

Toyota nodigt mij uit bij Safaripark Beekse Bergen, waar zich ook een offroad-terrein bevindt. In een druilerige atmosfeer zie ik glibberige bospaden en diep uitgereden sporen. Op de achtergrond een indrukwekkende heuvel, die duidelijk bedoeld is om te beklimmen. Er is zelfs een meertje, wat nadrukkelijk vraagt om bevaren te worden door een Land Cruiser. Uitdagingen zijn er hier te over en al snel is één ding duidelijk. De auto's zijn hier niet om gespaard te worden.

Onder de banden loeren

Ook al houdt de nieuwe Toyota Land Cruiser duidelijk vast aan tradities, er is zeker interessant nieuws te melden. De belangrijkste noviteit is de camera met zicht 'onder de voorwielen'. Door slim gebruik te maken van de frontcamera en de projectie van bewegende hulplijnen zie je precies waar je banden op staan en waar je ze straks op gaat zetten. Bij rijden over zand is het niet nodig en bij dieper water werkt het niet, maar bij het beklimmen van (scherpe) stenen of rotsen kan het gevaarlijk gripverlies en lekgereden banden voorkomen.

De camera's rondom zijn überhaupt prettig bij het beklimmen van hellingen, omdat het de dode hoeken voor en langs de auto wegneemt. Dat helpt bij het kiezen van de route. Tijdens het beklimmen en afdalen van de uitdagende hellingen op het offroad-circuit houd ik hiermee een perfect zicht rond de auto. Dankzij de meedraaiende hulplijnen kan ik de auto zeer nauwkeurig positioneren, terwijl ik in wezen geen zicht heb op de route.

Kruipen als een schildpad

De Toyota Land Cruisers die meedoen aan het evenement hebben geen speciale voorzieningen. Het zijn standaard auto's met af-fabriek Offroad-pakket. Ze staan zelfs op straatbanden en de bandenspanning is niet verlaagd voor meer grip. Je kunt er dus zó de snelweg mee op. Juist deze gegevens maken de prestaties die de Land Cruiser laat zien indrukwekkend. Zeker wanneer we de Crawl-stand gaan gebruiken, waarvoor Toyota de metafoor van een babyschildpad gebruikt. Babyschildpadden 'schuiven' immers met hun buik op de grond over het strand, terwijl hun vier flippers zoeken naar grip.

De Crawl-stand is een soort cruise control voor het terrein. Je kunt hem instellen van 1 tot 5 mijl per uur, waarbij de Land Cruiser zo goed mogelijk zal proberen om deze snelheid vast te houden. Lukt dit niet, meestal door gripverlies, dan merk je duidelijk dat de techniek aan het werk gaat en de kracht optimaal verdeelt. Zelfs als ik mij praktisch vast rijd op een helling weet de auto zich eruit te redden. Dit gebeurt met zo weinig snelheid dat het aanvoelt alsof de auto stilstaat, maar enkele ogenblikken later vindt de auto toch een beetje grip en vervolg ik mijn weg omhoog. Indrukwekkend.

Ook ter zee z'n mannetje

Standaard kan de Toyota Land Cruiser door maximaal 70 centimeter water rijden, en in de Beekse Bergen zoeken we deze grens op. Via een soort boothelling dalen we af naar het meer, waar ik 'n stuk door diep water rijd. Wanneer ik enige snelheid maak ontstaat er een mooie boeggolf, al ware de Land Cruiser een boot. Een indrukwekkend gezicht, dat nauwlettend via de frontcamera gadegeslagen kan worden. 

Kon alles, kan nog steeds alles

Maar wat heeft dit evenement ons nu gebracht? Voornamelijk de bevestiging dat een Toyota Land Cruiser zo goed als alles kan. Veel nieuwswaarde heeft deze mededeling niet, want ook de vorige Land Cruiser kon alles al.

Je huidige Land Cruiser inruilen voor deze doe je waarschijnlijk omdat je 'm mooier vindt of het nieuwe interieur waardeert, maar niet voor betere offroad-kwaliteiten. Zeggen de looks je niets, dan kun je beter nog 20 jaar doorrijden met je huidige. Want die leeftijd haalt 'ie ongetwijfeld.

Deze week bij de dealer

De vernieuwde Toyota Land Cruiser staat vanaf deze week bij de dealer. Dankzij de efficiënte motor is de vanafprijs met 69.575 euro, voor de driedeursvariant, relatief gunstig. Een vijfdeurs kost minimaal 83.760. Ondernemers en bedrijven rijden al een variant op grijs kenteken vanaf 44.192 euro, zonder btw.