Mercedes-Benz gaat al z'n bedrijfswagens aanbieden met een volledig elektrische aandrijflijn. Het spits wordt afgebeten door de eVito.

Op een Berlijnse workshop over elektrische mobiliteit van bedrijfswagens heeft Mercedes-Benz gisteren vergaande plannen gepresenteerd. Met ingang van volgend jaar gaat het merk alle bestelwagens - voor het vervoer van goederen en personen - aanbieden in een elektrische variant. Anders dan we gewend zijn blijft het niet bij verkoop; Mercedes organiseert een volledig 'ecosysteem' rondom elektrische mobiliteit, die klanten moet ontzorgen. 

Mercedes-Benz eVito

Laten we eerst kijken naar de auto's zelf. Het eerste model dat (in de tweede helft van 2018) in de showrooms verschijnt is de eVito, een jaar later volgt de elektrische uitvoering van de nieuwe generatie Sprinter en dan de elektrische Cito. De eVito is vanaf heden te bestellen, hoewel de Nederlandse prijzen nog moeten volgen.

De elektrische Vito krijgt een batterijpakket met een capaciteit van 41,4 kWh, als dat geladen is kan er 100 tot 150 km mee gereden worden. Opladen duurt ongeveer 6 uur. Het vermogen van de elektromotor, 84 kW, staat gelijk aan 113 pk. De trekkracht bedraagt 300 Nm. De topsnelheid ligt op 120 km/u maar om energie (en dus bereik) te sparen is het nodig een snelheidslimiet van 80 km/u te hanteren. De eVito is dus vooral voor gebruik in de stad bedoeld. 

De Mercedes-Benz eVito is te bestellen met een lange wielbasis (5.140 mm) of extra lange wielbasis (5.370 mm). De bestelwagen biedt 6,6 m3 laadruimte, met een maximum gewicht van 1.073 kg. 

Mercedes-Benz eVito personenbusje

Aanvullende diensten

Elektrificatie van bedrijfswagens ziet Mercedes-Benz niet als doel op zich. Om elektrisch rijden te doen slagen moet de 'total cost of ownership' niet duurder uitvallen dan bij traditioneel vervoer. Daarom heeft het merk ervoor gezorgd dat die van de eVito vergelijkbaar is met een diesel aangedreven Vito. Weliswaar ligt de aanschafprijs iets hoger maar dit wordt gecompenseerd door lagere energieprijzen en overheidssubsidies bij elektrisch rijden. Daarnaast moeten elektrische bedrijfswagens er even aantrekkelijk uitzien en comfortabel uitgerust worden als andere Mercedessen.

Deze uitgangspunten zijn onderdeel van vijf pijlers die Mercedes-Benz hanteert om elektrisch rijden in bedrijfswagens te doen slagen. Een van de belangrijkste pijlers is het 'ecosysteem' dat het merk z'n klanten aanbiedt: behalve de bestelwagens levert het ook de laadinfrastructuur, onderhoud en diensten. Denk bijvoorbeeld aan fleetservices, analyse-tools, financiering, huurauto's voor piekperioden en rijtrainingen voor het personeel. Alle producten en diensten zijn zo opgezet dat deze op maat aangeboden worden. Bedrijven kunnen voortaan zelfs hun uiteindelijke bestelwagen 'meeontwikkelen'.