Nu alleen elektrische auto's in aanmerking komen voor lage bijtelling, is de keuze voor een voordelig te rijden zakelijke auto een stuk minder groot. Wel zien we dat elektrische auto's een almaar groter rijbereik krijgen en dus steeds aantrekkelijker worden. Wij hebben bijna alle in Nederland verkrijgbare EV's getest en helpen je graag bij de vraag: welke auto met 4 procent bijtelling moet ik hebben?

De RAI Vereniging verwacht in 2018 een verdubbeling van het aantal verkochte elektrische auto's. Naast uiteraard het fiscale voordeel maken het betere (snel)laadnetwerk en de grotere keuze aan elektrische modellen elektrisch rijden aantrekkelijker. Overigens vallen ook auto's met waterstof-aangedreven brandstofcel, zoals de Hyundai IX35 FCEV en Toyota Mirai, in de 4 procent bijtelling-categorie. 

BMW i3 

De BMW i3 is er inmiddels met rijbereik van in de praktijk zo'n 180 tot 200 km. Dat is ruim voldoende voor het meeste woon/werkverkeer. De BMW i3 is met 170 pk behoorlijk krachtig en valt op door de echt leuke, sportieve rij-eigenschappen. De nieuwe i3s is nog sportiever en levert 184 pk. Er is plek voor vier personen, maar op de achterbank zijn er ruimere EV's. De BMW i3 is ook verkrijgbaar met een range extender op benzine, die je kan 'redden' op incidentele langere ritten. Je gunstige 4 procent bijtelling komt hierdoor wel te vervallen. 

Lees hier de rijtest




Dit is geen gewone Fiat 500, maar een 500e.

Fiat 500e

De Fiat 500e wordt niet officieel in Nederland geleverd, maar is bij bepaalde autobedrijven wel te koop met enkele (tien)duizenden kilometers op de teller. Daarom vermelden we hem toch. Net als een 'normale' Fiat 500 is de 500e met name een stadsauto, met een rijbereik van in de praktijk zo'n 100 tot 120 kilometer. Je koopt hem niet voor de ruimte, al kunnen er in theorie vier personen zitten. Niet alleen de looks zijn leuk, de 500e overtuigt eveneens met betere rij-eigenschappen dan die van een 500 met benzinemotor.

Lees hier de rijtest




De grille van de Hyundai Ioniq Electric is helemaal dicht.

Hyundai Ioniq Electric

De Hyundai Ioniq Electric is een elektrische middenklasser, met een duidelijk gestroomlijnd ontwerp. Het meest herkenbaar is zijn dichte neus. De Ioniq rijdt vooral comfortabel en voorspelbaar, in de praktijk kom je op een acculading zo'n 180 kilometer ver. Er is ruimte voor vijf personen, maar op de achterbank is de hoofdruimte relatief beperkt door de aflopende daklijn. Bovengemiddeld groot is de 455 liter metende kofferruimte.

Lees hier de rijtest


De Kona Electric is, zoals verwacht, bijzonder populair.

Hyundai Kona Electric

De Hyundai Kona Electric is een compacte (B-segment) SUV met een opvallend ontwerp. Hij is gebaseerd op de reguliere Kona maar onderscheidt zich duidelijk dankzij de gesloten neuspartij. De Kona Electric is met zijn vermogen van 204 pk behoorlijk snel terwijl het onderstel een goede middenweg biedt tussen sportiviteit en rijcomfort. In de praktijk kom je op een acculading zo'n 400 kilometer ver. De achterbank biedt voldoende ruimte maar passagiers zitten er met iets opgetrokken knieën. De kofferbak biedt een gemiddelde 332 liter bagageruimte. 

Lees hier alles over de Kona Electric




Kia Soul EV

Kia Soul EV

De Kia Soul EV is een MPV-achtige elektrische auto. Daardoor heb je een wat hogere zitpositie. Het rijbereik bedraagt in de praktijk zo’n 160 à 170 kilometer en zowel voor- als achterin is voldoende ruimte voor de passagiers. Met 280 liter is de kofferruimte minder groot dan bij de concurrentie. De Soul EV rijdt een tikje afstandelijk, maar comfortabel en voelt gedegen aan.

Lees hier de rijtest




De Mercedes-Benz B 250 e ziet er in eerste instantie uit als een 'gewone' B-Klasse.

Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive 

De Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (later B 250 e genoemd) is weliswaar uit het programma verdwenen, hij is nog wel te vinden. Een belangrijk voordeel is de grote actieradius tot 180 kilometer. Dankzij het laaggeplaatste accupakket is het een zeer stabiel rijdende auto met goede wegligging, en dankzij de 179 pk is hij bovengemiddeld snel. Ook voor drie achterpassagiers is voldoende ruimte, en met 501 liter is de kofferbak zelfs uitgesproken groot. Een nadeel is er ook: de elektrische B-klasse kan niet worden opgeladen bij een snellaadstation.

Lees hier de rijtest




Nissan Leaf

Nissan Leaf (2018)

De Nissan Leaf is de stamvader van de elektrische auto en werd kortgeleden vervangen door de tweede generatie. Het concept blijft bijzonder geslaagd en rijden met de Leaf is een stuk leuker dan voorheen. Het vermogen nam toe van 110 naar 150 pk en het accupakket meet inmiddels 40 kWh, wat in de praktijk goed is voor zo'n 200 kilometer rijden. De kofferbak is met 435 liter inhoud behoorlijk groot. Later zal er een Nissan Leaf verschijnen met een batterijcapaciteit van 60 kWh, waarmee de elektrische Nissan meer dan 300 km moet kunnen rijden op één batterijlading. 

Lees hier de rijtest




Opel Ampera-e in de haven van Stavoren.

Opel Ampera-e

De Opel Ampera-e breekt de markt voor elektrische auto's met een grote actieradius open. Het rijbereik bedraagt in de praktijk tussen de 380 en 400 kilometer: bijna twee keer zoveel als de meeste EV's in deze prijsklasse. Het ruimte-aanbod is dankzij de MPV-achtige bouw goed, de kofferbak is met 381 liter gemiddeld van grootte. Dankzij de 204 pk is de Ampera-e bovengemiddeld snel.

Lees hier de rijtest




Gris Yttrium is een prachtige kleur, zelfs als je niet van grijs houdt.

Renault Zoe

Renault was er vroeg bij met de Zoe, een elektrische auto die qua ruimte-aanbod net onder de Clio gepositioneerd is. Het is een vierzitter, maar de achterbankruimte is relatief beperkt. Het gemiddelde stroomverbruik komt tijdens de test uit op 16,5 kWh/100 km. In de praktijk haal je met het grote accupakket circa 250 km rijbereik – gewoon heel erg bruikbaar. Rijd je vaker lange ritten, dan kun je gaan voor de Q90-versie. Deze biedt de mogelijkheid tot extra snel opladen onderweg.

Lees hier de rijtest




Smart fortwo

Smart Fortwo en Forfour Electric Drive

De Smart Fortwo Electric Drive opereert in een geheel eigen segment. Andere tweepersoons elektrische stadsauto's zijn er niet, als je de Renault Twizy tenminste van deelname uitsluit. Met een effectief rijbereik van 100 tot 110 kilometer heb je voldoende voor veel dagelijkse stadsritten. De vierzits elektrische Smart is te koop onder de naam Forfour Electric Drive.

Lees hier de rijtest




De Tesla Model S P85D is de snelste productiesedan ter wereld

Tesla Model S

Eén van de bekendste elektrische auto's is en blijft de Tesla Model S. Het is Tesla gelukt om de elektrische auto hip te maken, en gaat daarin steeds verder. Het accupakket meet inmiddels tot 100 kWh, waarmee je in de praktijk ruim 450 kilometer afleggen en hij sprint in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De Model S biedt vooral heel veel bagageruimte, voor achterpassagiers kan de hoofdruimte wat krap zijn. Maar daarvoor heeft Tesla een oplossing…

Lees hier de rijtest




De Tesla Model X is enorm groot.

Tesla Model X

…genaamd Model X. De Tesla Model X is een cross-over tussen MPV en SUV, en bovenal erg groot. Hij biedt ruimte aan tot zeven personen en veel bagage - en ook nog eens opvallende 'Falcon'-vleugeldeuren. Het rijbereik is iets minder groot dan van de Model S, maar met een bereik van zo’n 400 km en een uitgebreid netwerk aan Superchargers kun je er prima mee op vakantie.

Lees hier de rijtest




De Volkswagen e-Golf springt efficiënt om met de energie.

Volkswagen e-Golf

De Golf onder de elektrische auto's wordt gemaakt door Volkswagen. Met de vernieuwde E-Golf, die merkbaar vlotter is dan voorheen, rijd je gemiddeld ongeveer 230 kilometer op een acculading, wat voor de meeste gebruikers voldoende is. Ook op de rest is maar weinig aan te merken: hij is stil, prima uitgerust en springt efficiënt om met stroom. Door deze allround-capaciteiten zal de Volkswagen e-Golf voor veel potentiële elektrische rijders de fijnste auto van het moment zijn.

Lees hier de rijtest





Volkswagen Up!

Volkswagen e-Up!

Ook Volkswagen levert een elektrische stadsauto voor vier personen, de e-Up. Met een praktijkbereik van zo'n 110 km kun je in de stad alle kanten op. Alle functionaliteiten van zijn benzinebroertjes behouden zijn gebleven. De e-Up rijdt wel leuker dan een normale Up, dankzij de direct beschikbare elektro-kracht.

Lees hier de rijtest