Terugkijken om vooruitgang te boeken. De Infiniti Prototype 10 laat zien hoe opwindend design en techniek bij elektrisch rijden zou kunnen zijn. Als het aan het Japanse luxemerk ligt, is dit de toekomst vanaf 2021.

Op het Pebble Beach Concours d'Elegance heeft Infiniti de adembenemende speedster Prototype 10 onthuld. De conceptcar toont in een keer de basis van toekomstig ontwerp en de mogelijkheden die elektrisch rijden (daarvoor) kan bieden. 

Het begint allemaal met de Q Inspiration Concept van begin dit jaar, waarmee Infiniti de nieuwe designtaal demonstreerde: strakke lijnen en gladde oppervlakken, scherpe geometrische vormen en uitgebalanceerde proporties. Was die conceptcar nog sensueel van vorm, de Prototype 10 - geïnspireerd op de Californische speedsters van weleer - voegt de designkenmerken rijplezier en performance toe. 

Volgens het Japanse merk passen de auto's ononderbroken lijnen en vlakken goed bij elektrische auto's, die beschikken over ononderbroken aandrijving zodra je ze start. De abrupte richtingwijzigingen - zoals de overgang van de lange motorkap en 'uitgehouwen' cockpit naar de vin achter de bestuurder - refereren aan de plotse acceleratie die het altijd aanwezige koppel mogelijk maakt. Ook doen ze denken aan de vorm van een elektrische puls, bijvoorbeeld die van een hart, die ook ineens omhoog kan schieten.

En daarmee zijn we gekomen bij de tweede conceptcar uit de reeks: de Prototype 9, waarmee Infiniti op de vorige Pebble Beach-editie terugkeek naar het verleden. Was de 9 een model dat er nooit geweest is, de Prototype 10 - waarvoor overigens momenteel geen productieplannen bestaan - kondigt modellen aan die er wel degelijk gaan komen. 

Infiniti Prototype 10

Vanaf 2021 brengt Infiniti elk productiemodel in een of andere geëlektrificeerde vorm uit: met de mogelijkheid tot elektrische boost, als plug-in hybride of volledig elektrisch. De Prototype 10 verenigt alle kenmerken van die toekomstige auto's: krachtig, efficiënt in stroomgebruik, leuk om te rijden en met een actieradius die groot genoeg is om lange afstanden op één batterijlading af te leggen. 

Het ontwerpteam heeft gekozen voor een 'monoposto' (eenzits)cockpit vanwege de bestuurdersgerichte focus die Infiniti voorstaat. De Prototype 10 is het eerste resultaat van Infiniti's nieuwe designchef Karim Habib. Hij heeft er ook de nieuwe, wereldwijde werkwijze mee uitgeprobeerd. Daarbij is de conceptcar in het Japanse designcentrum ontworpen - zie in de scherpe vouwen ook de knipoog naar origami - en digitaal uitgewerkt in het Verenigd Koninkrijk. Daarna is 'ie met de hand gebouwd in San Diego, Californië.