BMW i Vision Dynamics

De BMW i4 wordt de eerste BMW op een nieuw, modulair platform. De vierdeurs sedan moet volgens het merk een ‘echte rijdersauto’ worden.

Langzaam maar zeker komen er steeds meer details naar buiten over de nieuwe generatie elektrische auto’s van BMW. Robert Irlinger, hoofd van het elektrische submerk i, heeft in een interview met Automotive News bekend gemaakt dat de i4 de eerste elektrische auto is dat op het nieuwe platform CLAR komt te staan. Deze bodemplaat is ook de basis voor de vele elektrische modellen die daarna komen. De techniek is verregaand aanpasbaar en  kan worden gebruikt voor grote en kleine auto's, met voor-, achter- of vierwielaandrijving.

Irlinger noemt de i4 een ‘compacte sedan’. De auto is waarschijnlijk net iets korter dan de 3 Serie en wordt ‘een echte rijdersauto’. Door het sportieve karakter zal het aantal autonome rijfuncties beperkt zijn. Dat wil zeggen: de auto zal niet de nieuwste technologie hebben op dat gebied, maar wel de belangrijkste, op dat moment beschikbare, snufjes aan boord hebben.

BMW maakte eerder al bekend dat de i4 een rijbereik krijgt van ‘minimaal 550 kilometer’. Het merk bekijkt bij al zijn elektrische auto’s voortdurend of het rijbereik nog in lijn is met de wensen van de gebruikers. Zo kreeg de i3 al twee een verbeterde batterij, waardoor het rijkbereik groter werd. Maar dat hoeft in de toekomst niet altijd zo te zijn, aldus Irlinger: “Autokopers vragen op dit moment voor een grotere range. Er kan een tijd komen waarin ze zeggen dat bijvoorbeeld 600 kilometer genoeg is. Dan hoeven we niet met een update te komen. Maar als klanten 800 kilometer willen en onze concurrenten bieden dat, dan is het een ander verhaal.”

Wanneer de i4 op de markt komt is nog niet bekend, maar in ieder geval pas na 2020. De elektrische versie van de X3, iX3 genaamd, is het eerstvolgende elektrische model van BMW. In 2020 start de productie van die auto.