De bijtelling voor elektrische auto’s met een cataloguswaarde van meer dan 50.000 euro stijgt in 2019. Het extra te betalen bedrag kan oplopen met meer dan 500 euro per maand.

De bijtellingsregels gaan weer eens op de schop in 2019. De belangrijkste wijziging is dat het bijtellingsvoordeel voor dure, elektrische auto’s deels wordt opgeheven. Tot en met 31 december 2018 kon je bij het afsluiten van een nieuw leasecontract profiteren van 4 procent bijtelling over de volledige cataloguswaarde. Vanaf 1 januari wordt het lage tarief alleen berekend over de de eerste 50.000 euro. Voor elke euro daarboven geldt in 2019 het normale tarief van 22 procent.

Het blijft ook in 2019 aantrekkelijk om een elektrische auto te leasen. Veel modellen, zoals de Nissan Leaf, Kia e-Niro en BMW i3, blijven namelijk ruimschoots onder de grens van 50.000 euro. De nieuwe bijtellingsregel wordt ook wel Tesla-taks genoemd, omdat de extra belasting straks vooral geldt voor leaserijders met een auto van dat merk. Maar ook voor de Jaguar I-Pace moet je straks extra bijtelling gaan betalen, net als voor diverse modellen die in 2019 leverbaar worden. De Mercedes-Benz EQC, Tesla Model 3 en Audi e-tron komen allemaal ruimschoots boven de 50.000 euro uit.

Een schrale troost is dat effecten van de extra bijtelling een klein beetje worden afgezwakt, omdat in 2019 ook de inkomstenbelasting op de schop gaat. De bestaande schijven van 40,85 en 51,95 procent worden vervangen door lagere tarieven van 38,1 procent en 51,75 procent. Dat betekent dus dat alle leaserijders minder bijtelling gaan betalen, tot wel tientallen euro’s per maand.

Rekenen

Jaguar I-Pace

Zoals gezegd kan dat kleine voordeel de extra bijtelling die je voor auto’s als de Jaguar I-Pace, Tesla Model S en Tesla Model X gaat betalen niet compenseren. Voor de Jaguar I-Pace loopt het maandbedrag op met zo’n 150 tot 350 euro, afhankelijk van de gekozen uitvoering en in welke belastingschijf je inkomen valt. Voor de Tesla Model S ben je minimaal ruim 200 euro meer per maand kwijt en bij de duurste elektrische auto van Nederland, de Model X, kan de extra bijtelling oplopen met meer dan 500 euro per maand. De topuitvoering van de Model X kost 160.000 euro, waarvan het grootste deel in de 22 procent bijtellingsschaal valt. Overigens ben je dan nog steeds bijna 400 euro goedkoper uit dan met een vergelijkbaar geprijsde benzineauto. Het goede nieuws is dus dat elektrisch rijden nog steeds loont in 2019.