In de Kromhouthal in Amsterdam heeft Mercedes-Benz de nieuwe A-Klasse onthuld! Wij waren erbij om de eerste indruk op te doen.

In Amsterdam heeft Mercedes-Benz de vierde generatie A-Klasse onthuld. Amper 6 jaar na de presentatie van het huidige model maken we kennis met de nieuwe A-Klasse. Het merk heeft een bijzondere plek uitzocht voor de première, de Kromhouthal in Amsterdam. Hier werden tot de jaren ’60 motoren voor schepen en vrachtwagens gebouwd. De oude fabriekshal staat vandaag in het teken van de nieuwe A-Klasse, de eerste compacte Mercedes-Benz met de nieuwe ontwerptaal van het merk. De filosofie achter het nieuwe design is: hoe minder lijnen, hoe beter. En dus straalt het nieuwe model rust uit, maar is de auto nog steeds herkenbaar als A-Klasse. De driehoekige koplampen en achterlichten vallen direct op.

Is het ontwerp aan de buitenkant meer een evolutie, in het interieur kun je gerust spreken van een revolutie. De nieuwe A-Klasse is niet significant groter dan het uitgaande model, maar de binnenruimte is toegenomen. Er is vooral meer schouderruimte, waardoor je iets meer bewegingsvrijheid hebt, zowel voor- als achterin. Een eerste proefzit wijst uit dat je dit met name achterin merkt, ook langere personen hebben daar nu voldoende ruimte.

MBUX: infotainment volgens Mercedes-Benz

Het nieuwe MBUX infotainmentsysteem, dat debuteert in de A-Klasse, is indrukwekkend. We hebben er even mee kunnen spelen en kunnen voorzichtig concluderen dat Mercedes-Benz hiermee ver vooruit loopt in het compacte segment. In de duurste versies krijg je twee 10 inch beeldschermen, in goedkopere uitvoeringen 7 inch exemplaren. Het scherm rechts is te bedienen met aanraking, een touchpad op de middentunnel of een knop op het stuur. De graphics zijn indrukwekkend en volgens Mercedes-Benz zou iedereen binnen vijf minuten de weg moeten kunnen vinden in het systeem. Alle functies zijn beschikbaar door verticaal of horizontaal te swipen. Mooi is ook dat je alle graphics die in beeld verschijnen kunt bewegen, draaien en aanraken. De demo’s die we proberen werken (nog) niet helemaal schokvrij, maar verder zijn we erg onder de indruk van de enorme stappen die Mercedes-Benz heeft gemaakt op het gebied van infomedia. Bijzonder is ook dat de A-Klasse het eerste model is dat het nieuwe systeem krijgt, en niet de S-Klasse of een ander groot model. Dat geeft wel aan hoe belangrijk de A-Klasse voor het merk is.

Mercedes-Benz A-Klasse

Eerder vandaag konden we je al vertellen welke motoren Mercedes-Benz gaat leveren in de nieuwe A-Klasse: een nieuwe 1.4 benzinemotor met 163 pk, een 2.0 met 224 pk en een 1.5 dieselmotor. De versnellingsbakken? Een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat. De nieuwe A-Klasse rijdt volgens topman Dieter Zetsche, die de nieuwe A-Klasse onthulde in Amsterdam, bijna als een C-Klasse. Zowel het comfort als de dynamische eigenschappen zijn er volgens Zetsche flink op vooruit gegaan.

Mercedes-Benz maakt haast met de A-Klasse, in mei al staat de auto bij de dealers. De prijzen worden volgende maand bekend gemaakt.

Lees hier onze uitgebreide rijtest met de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse.