De Citroën C4 Cactus is vernieuwd en op zijn schouders rust een zware taak. Door het wegvallen van de reguliere C4 ontstaat een gat in het modellengamma, dat de gefacelifte Cactus moet opvullen. Dat het eens als budgetauto bedoelde model daarvoor wat serieuzer moest worden is duidelijk, dus sleutelden de Fransen aan zowel het design als aan de techniek. Op papier lijken de veranderingen, met name dankzij innovatieve ondersteltechniek, veelbelovend. Ik vlieg naar Zuid-Frankrijk voor een kennismaking.

Liefhebbers van de uitgesproken C4 Cactus kunnen hun hart ophalen, in het echt oogt de vernieuwde versie nog altijd lekker eigenwijs. Goed, de grote kunststof vlakken en opzichtige Airbumps op de deuren zijn niet meer, maar in de 'Golf-klasse' waarin de Cactus opereert blijft het ontwerp ronduit onderscheidend. De nieuweling kijkt nu iets stoerder uit zijn ogen, de achterkant is als je het mij vraagt wel erg 'mainstream' geworden. Gelukkig zitten er aan de onderkant van de portieren nog subtiele verwijzingen naar wat ooit de grote Airbumps waren!

Progressive Hydraulic Cushions

De vernieuwde Citroën C4 Cactus

De belangrijkste noviteit van de vernieuwde Citroën C4 Cactus is de vering met Progressive Hydraulic Cushions. In de uitgebreide review, die binnenkort volgt, zal ik iets dieper ingaan op deze techniek maar ik kan nu al vertellen dat de C4 Cactus in de praktijk qua comfort echt grote stappen heeft gezet. Vergeleken met de nieuwe C3 is het onderstel niet alleen nog zachter, het is ook een stuk geraffineerder.

Zelfs als je bruusk over een verkeersdrempel rijdt geeft de nieuwe vering geen krimp, hooguit merk je dan dat de vooras merkbaar iets steviger gedempt wordt dan de achteras, die zelfs lichtjes nadeint. Ook op de lange baan is de C4 Cactus erg soepel en comfortabel en is er inderdaad iets van het zweverige gevoel van weleer merkbaar. Het is dus meer dan een sterk marketingverhaal: de vering werkt écht. 

Vertrouwenwekkend weggedrag

Ondanks het riante veercomfort wekt het onderstel op de bochtige weggetjes veel vertrouwen en is de C4 Cactus nog behoorlijk vlot door de bergen te sturen. Af en toe laat de koets daarbij met een kleine wiebel voelen dat hij hier niet voor gemaakt is, toch wordt het geen moment eng of spannend. De nieuwe, bijzonder zachte stoelen zijn uitgesproken comfortabel, wel merk je tijdens stevig stuurwerk dat de zijdelingse steun wat tekortschiet. Maar hé, dat is dan ook niet de insteek van deze auto. 

De 110 pk sterke driecilinder benzinemotor met turbo is een prettige metgezel in combinatie met de gereden zestrapsautomaat. Het blok is niet alleen stiller en trillingsarmer dan in kleinere modellen, ook de versnellingsbak heeft het net iets beter naar zijn zin. Hij kiest ook in de bergen vrijwel altijd het juiste verzet en schakelt bijna altijd onmerkbaar. Ook als je zelf gaat schakelen met tikjes tegen de pook reageert de transmissie aangenaam snel.

Thuis in zijn thuisland

Kortom, de eerste indruk van de nieuwe Citroën C4 Cactus is een goede. Het is een vertrouwenwekkende auto die zich thuisvoelt in zijn thuisland, maar misschien nog wel beter thuis is in ons van verkeersdrempels vergeven Nederland.

De vernieuwde Citroën C4 Cactus is verkrijgbaar vanaf 21.490 euro en wordt daarmee hoger in de markt gezet dan voorheen. De nieuwe, comfortverhogende PHC-vering is altijd standaard. Binnenkort lees je de uitgebreide rijtest op Autokopen.nl!